Spørgsmål:
Hej Sexlinien
Jeg har et spørgsmål om sex. I forbindelse med, at jeg har fået en kæreste for første gang i livet som 50 årig. Mit problem er, at jeg mangler lyst og min penis bliver aldrig stiv når jeg er sammen med min kæreste. Jeg har været til diverse undersøgelser i sundhedsvæsenet, som ikke kan finde noget fysisk galt med mig. Vi har været sammen i 2 år nu og har et meget sparsomt erotisk liv.
Jeg har svært ved at gennemføre et samleje med min kæreste da min penis ikke bliver rigtig stiv. Min kæreste vil mig gerne og savner det erotiske i mellem os. Vil høre om i kan have nogle ideer om hvad mit problem er? Mvh. [Navn fjernet af Sexlinien]

Svar:
Hej og tak for sit spørgsmål!
Det lyder som noget der fylder rigtig meget for dig, og vi vil til en start gøre dig opmærksom på, at vi i et brevkasseformat ikke kan løse dit problem eller komme med konkrete idéer. Vi tænker det kunne være meningsfuldt for dig at ringe herind, for så er der plads til de nuancer som vi mener dit spørgsmål kræver.
I tilfælde af, at du ikke har mulighed for at ringe, vil vi alligevel bringe et svar her:
Vi bider mærke i, at du skriver, at du oplever manglende lyst og det er din kæreste der gerne vil dig og som savner det erotiske mellem jer. Vi tænker, at det kunne være en plausibel forklaring på at du oplever manglende rejsning. Og så vil vi invitere dig til at mærke efter hvordan du har det i jeres relation. Er der andre former for sex som i nyder?
Vi tænker det kunne være en god idé at fjerne fokus fra penetrationssex og presset der kan ligge i at skulle gennemføre et samleje, og så se om du i stedet kan mærke din egen lyst ved andre seksuelle aktiviteter. Det kan måske også være derfor der ved diverse undersøgelser i sundhedsvæsenet, ikke har været en fysiologisk forklaring. I kan eksempelvis ligge tæt, røre ved hinanden og dyrke intimiteten på den måde, og prøve jer langsomt frem. Og så er der jo også andre former for sex som i kan prøve såsom håndsex og oralsex. Hvis du har svært ved at mærke lyst, så kan det også blive svært at få rejsning.
Som skrevet foroven, så anbefaler vi, at du ringer herind så vi kan rådgive dig fyldestgørende. Vores telefoner er åbne mandag-fredag ml. 15-19 og nummeret er: 70 20 22 66.
Mvh
Sexlinien