Spørgsmål:
Hejsa jeg er en pige på 17 år:) Når jeg har sex gør det utrolig ondt, det gør også virkelig ondt bagefter. Vi bruger glidecream så den kan glide op, men det gør virkelig ondt i mit underliv som i virkelig ondt. Og der er nogen bestemte stillinger jeg ikke kan lave fordi det gør så forfærdelig ondt. I nogen perioder har jeg sammenleje med min kæreste hver dag men det gør stadig ondt og bliver ikke det mindste bedre.

Svar:
Hej og tak for at skrive til os!
​Det lyder som en rigtig frustrerende situation, og vi kan godt forstå, hvis du er træt af det.
Det er bestemt ikke meningen, at man skal have sådanne stærke smerter, når man har sex – så det er rigtig godt, at du skriver ind for at få hjælp til at finde en løsning på problemet.
Der kan være forskellige årsager til, at du mærker smerterne i underlivet, og de kan både være fysiske og psykiske og en blanding af de ting. Ud fra din besked har vi ikke mulighed for at sige nøjagtig, hvad årsagen til smerterne er, men vi vil prøve at skrive nogle af de ting, som det kunne være, og hvad man i så fald kan prøve at gøre.
Som sagt er der nogle mulige rent fysiske forklaringer. Smerter i forbindelse med sex kan hos nogle skyldes svamp i skeden. Det mærkes oftest som kløe og irritation, men kan altså også give svie og smerter ved sex. Det kan også være det, der hedder endometriose som er en betændelse i underlivet, der kan gøre sådan, at man oplever smerter under sex, især ved dybe stød. Det kan også være en almindelig betændelse i underlivet eller en irritation, som kan være forårsaget af glidecremen eller den type kondom, I bruger. Vi kan ikke rigtig sige, om det faktisk er en af de her ting, der er skyld i dine smerter, så vi vil råde dig til at bestille en tid hos lægen, så du kan blive undersøgt og få behandling – hvis smerterne skyldes noget, som man kan få en behandling for. I kan også prøve at bruge en anden type glidecreme eller kondom.
Men det kan også være, at smerterne slet ikke skyldes svamp, betændelse eller irritation i dit underliv – eller i hvert fald ikke kun en af de ting. Der kan nemlig være mange mentale ting, der spiller ind, når man først har mærket smerter i forbindelse med sex. Det er meget almindeligt, at man kan komme til at forbinde sex med smerter, og at sex på den måde bliver noget negativt i ens bevidsthed. Og det kan starte en ’ond cirkel’ fordi, at det bliver svært at slappe af og nyde sex, når først det er blevet en svær og smertefuld ting i ens hoved. Og når man ikke slapper ordenligt af og føler sig trygt og godt tilpas, kan det dels gøre, så skeden ikke udskiller særlig meget skedesekret (altså at man ikke bliver våd) og dels, at man helt ubevidst kommer til at spænde op i hele muskulaturen i underlivet omkring skeden. Når man spænder på den måde, kan det være rigtig smertefuldt, hvis der kommer noget som helst op i skeden. Og hvis der alligevel gør det, vil det typisk betyde at sex kun bliver endnu nærmere forbundet med smerter og ubehag.
Så uanset om der er en fysisk årsag til smerterne (som lægen vil have mulighed for at behandle), er det nok vigtigt, at du og din kæreste også får talt om, hvornår, hvor meget og hvordan i har sex – og hvornår i ikke skal have sex. For det er rigtig vigtigt, at man ikke bare bidder smerten i sig og har sex alligevel, selvom det ikke føles rart eller endda gør ondt. Sådan er det bare ikke meningen, at sex skal være. Det lyder ubehageligt, hvis du i perioder har haft sex med din kæreste hver dag, hvor det har gjort ondt på dig – det er virkelig helt ok, at sige fra, når man har det på den måde. Det håber vi også, din kæreste forstår, og vi vil i alle tilfælde råde dig til at tale med ham om de ting, vi også har skrevet her – hvis altså ikke I allerede taler godt om det.
Men vi har selvfølgelig også forståelse for, at løsningen ikke er bare at droppe sex – det er jo en vigtig og tit rigtig dejlig del af livet og af mange parforhold. Men det kan dog være nødvendigt i en periode at holde pause fra penetrationssex (sex hvor pikken kommer ind i skeden) for at undgå at forstærke den onde cirkel, som vi beskrev ovenfor. Heldigvis er der jo masser af andre måder, man kan have sex og være intime sammen på. Vi vil råde dig og din kæreste til at udforske, hvad der ellers kunne være rart for jer, så I har mulighed for at have et dejligt sexliv sammen, som ikke betyder smerter for dig. Eksempler kunne være sex med hænderne eller munden, sex kombineret med massage eller hvor i bruger sexlegetøj, som f.eks. en vibrator, som I kan bruge sammen, hvor det føles rart på din eller hans krop.
Vi håber at det her har givet nogle svar på din henvendelse. For at opsummere, vil vi råde dig til, uanset hvad, at få bestilt en tid hos lægen, så du forhåbentligt kan få fundet ud af, hvad der præcis er årsag til dine smerter – og forhåbentligt starte på en behandling, der kan mindske eller helt fjerne dem. Samtidig vil vi også råde dig og din kæreste til at holde en pause fra penetrationssex og al sex, som er smertefuldt for dig – vi håber at I kan se det som en mulighed for udforske nye og dejlige måder, I også kan have sex på. Til sidst er både du og din kæreste selvfølgelig også altid velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 for at få nærmere rådgivning. Vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140