Spørgsmål:
Hej Brevkassen. Da jeg startede på efterskole (2020-2021) begyndte jeg også at være seksuel aktiv. Dog oplevede jeg i sommeren 2021 nogle ubehagelige oplevelser. Jeg oplevede feks at være meget fuld til en fest hvor en fyr forsøgte at have sex med mig imens jeg lå og grinede i en seng. Selvom det er mange år siden nu har jeg stadig ikke rigtig lyst til sex, i hvertfald ikke med hvem som helst. Men jeg skammer mig også over at jeg har haft meget lidt sex og slet ikke har haft sex siden 2021. Jeg føler mig forkert, bagud og utilstrækkelig. Men jeg har på samme tid ikke lyst til at være sammen med en igen. Medmindre det er en jeg er tryg hos og er forelsket i. Det er dog ikke sket da de fleste jeg har datet, netop kun vil mig for sex. Hvad gør jeg? Mvh en meget forvirret 20årig kvinde

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
Det lyder som en rigtig ubehagelig og grænseoverskridende oplevelse, som du har haft den sommer. Det er ikke rart, at du har oplevet, men det er rigtig godt, at du skriver herind. Du skriver, at oplevelser som denne stadig påvirker dit forhold til sex. Det er desværre en helt normal reaktion på en ubehagelig erfaring. Mange kan opleve at have reduceret sexlyst, slet ingen sexlyst eller at miste lysten under samleje. Det kan være fordi man forbinder sex med den dårlige erfaring. Nogle gange kan det være bevidst, og nogle gange kan det føles som om, at hukommelsen sidder i kroppen. Når man har haft sådan en oplevelse, der stadig fylder, så er det rigtig vigtigt, at man får talt med nogle om det. Du skriver ikke, om vi er den første, du fortæller de her ting til. Men hvis du har en ven eller familiemedlem, som du føler dig tryg ved, kunne det være en idé at tale med dem om det. Det er en stor tillidserklæring at dele sårbare ting, noget som menneskerne i ens liv tit kan blive glade over man har lyst til at dele. Også selvom det drejer sig om noget hårdt. Nogle gange gør det de svære tanker mindre, når man får luft for dem. Og så kan du også få noget støtte og omsorg, som du fortjener.
Du skriver også, at du skammer dig over at have haft lidt sex. Men der er ingenting forkert eller utilstrækkeligt ved dig. Nogle gange kan man efter en grænseoverskridende oplevelse vende en følelse af skam eller skyld indad mod sig selv, selvom hverken det der skete eller de efterfølgende reaktioner på nogen måde er ens egen skyld. Det er helt okay, uanset hvad grunden måtte være, ikke at have lyst til at have sex medmindre det er med én man er tryg ved. Det er måske egentlig det allervigtigste, at man føler sig tryg, når man skal have sex. Det er meget forskelligt, hvordan folk har det med at have sex. Måske kan det føles som om, at det er mere normalt at have meget sex end omvendt. Det er måske fordi folk taler mere, om det sex de har, end det sex de ikke har. Måske fordi det er sværere at tale om, hvad der kan være sårbart ved sex. Måske fordi der er nogle normer omkring, hvordan og hvor meget unge har sex. Men det vigtigste er, at man kun har sex, fordi man selv har lyst. Og det er faktisk rigtig sejt, at du lytter til dig selv og din krop og gør hvad som føles bedst! Du er lige, som du skal være.
Der er masser af folk på 20 år, der ikke har eller har haft meget sex. Det er ærgerligt, at du føler mange af dem, du dater, mest er interesseret i sex. Måske er det noget, man kan tale med folk om, når man begynder at date? At man leder efter noget mere end bare sex? Så kan man finde ud af, om man leder efter det samme?
Vi håber, at du kunne bruget svaret! Du er også altid velkommen til at skrive herind på chatten eller ringe på telefon 70 20 22 66, hvor der er åbent i hverdagene mellem 15-19.
De bedste hilsner,
Sexlinien (XX11)