Spørgsmål:
Hej jeg er en pige på 16, og jeg syntes ikke det er rart at give migselv finger, og det får mig til at blive bekymret fordi så syntes jeg jo nok heller ikke sex er rart.. og det vil jeg jo gerne have. Jeg syntes dog det er rart at (pillow hump) ved ikke lige hvad det hedder på dansk, men jeg tror jeg få orgasme når jeg gør det. Og det går meget hurtigt, og efter orgasmen er det ikke rart længere.

Svar:
Hej! Du har faktisk fat i noget helt rigtigt og væsentligt, når du skriver at sex skal være rart. Så hvis du ikke synes det er rart at have sex inde i skeden, behøver du jo ikke have det, men kan have anden sex som føles godt. Du bestemmer jo selv, hvad du vil have af sex - hvis du er sammen med en sexpartner, kan vedkommende jo heller ikke bestemme helt alene, hvordan I skal have sex med hinanden.
Måske vil du ikke altid have det sådan som du har det lige nu - måske det en dag vil føles bedre end nu at have sex i skeden eller du bare får lyst til at prøve det? Ens seksuelle lyst kan godt forandre sig med tiden.
Det er ret almindeligt, når du oplever pillow hump (vi kender heller ikke lige et dansk udtryk for det) som mest nydelsesfuldt. Piger er nemlig mest følsomme på de ydre kønsdele i skridtet - her sidder kønslæberne og klitoris. Klitoris kan ses om en lille og følsom knop mellem kønslæberne, der hvor  de mødes foroven, men faktisk har den en slags forgreninger på indersiden af hvert lår. Klitoris fyldes med blod, når man føler lyst og så bliver den meget følsom.
Det er også ret almindeligt, når man har fået orgasme, at man ikke mere synes det er rart at gøre det, der gav en orgasmen. Og i dit brev lyder det som om at det er orgasme, du opnår. Prøv evt. at læse lidt mere om pigers orgasme her på Sexlnien og om klitoris.
Når det ikke føles rart at give dig selv finger, kan det også være fordi du spænder i bækkenbunden i stedet for at slappe af - eller fordi du ikke er fugtig nok i skeden, så det gør ondt en smule. Du kan altså forsøge at slappe af i bækkenbunden, mens du giver dig selv finger, og tilføre lidt mere fugt, fx. spyt eller glidecreme, så det glider bedre. Prøv evt. at søge efter videoer med vejledning om afspændning af bækkenbunden for at se, hvordan du lærer at slappe af i den. Det er lidt som gymnastik eller yoga.
Vi håber, du har fået noget ud af svaret, du kan bruge - og har du flere spørgsmål, kan du skrive igen, eller du kan ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.