Spørgsmål:
Hvordan ved jeg om jeg er klar til at blive gravid? Jeg har i flere år været fast besluttet om, at en fremtid med børn ikke var for mig. Min nuværende partner ønsker heller ikke børn. Han har før nævnt, at han ikke ønskede et forhold skulle jeg ændre min holdning til børn.. Dog er jeg fornyelig begyndt at tænke på en fremtid som mor og måske endda enlig mor. Jeg har prøvet at bringe mine tanker op for min partner, men det skræmmer ham og han vil helst ikke snakke om det når jeg nævner det.. Da jeg selv føler mig meget i tvivl og forvirret over den nyfundne lyst til at blive forældre, bliver jeg ked og frustreret over ikke at blive mødt af min kæreste. Reelt set ved jeg ikke om jeg nu står overfor en fremtid uden min elskede partner, og muligheden for at blive alene mor. Og hvordan ved jeg om drømmen som mor, er værd at ofre den jeg regnede med at bruge livet med? Hvornår ved man om man faktisk er klar til den store omvæltning og ansvaret det er, at bringe nyt liv til verden?

Svar:
Kære du.
Det lyder som nogle store spørgsmål, du går med, og noget, jeg desværre ikke kan give dig et entydigt svar på. Du er gået ind i en proces, som jeg tror du skal passe på med at forcere, men prøve at give dig tid til at mærke, hvad der føles rigtigt for dig. Med tiden.
Du skriver at du og din kæreste har været enige om, at børn ikke var noget for jer, og som jeg læser det, ønsker din kæreste ikke at være i et forhold, hvis du ombestemte dig i forhold til børn. Derfor står du nu i et dilemma. Og skal måske træffe et svært valg. Jeg skriver måske, fordi du og din kæreste endnu ikke har taget snakken (eller snakkene) sammen. Og fordi tiden kan komme til at spille en stor rolle fortsat.
Det er ikke underligt, hvis din kæreste måske lige skal ”sluge” nyheden, da det jo også rammer ham. Det lyder til, I har et godt forhold til hinanden, og du skriver at han er en, du ønsker at bruge resten af livet med. Sådan har han det muligvis også, og er derfor måske blevet en smule rystet, da ønsket om et barn ikke var præmissen for jer.
Måske du skal starte med at snakke med en du er tæt med inden du snakker med din kæreste? En god veninde eller ven? Måske du kender en der gerne vil være mor, eller en der ikke vil? En der allerede er mor?
Og hvordan mærker man, man er klar…. Det er et meget stort og meget svært spørgsmål, som har mange svar. Nogle mærker ikke de er klar, før de ligger med barnet i deres arme. Andre mærker det som en stærk instinktiv følelse af et ønske om moderskab allerede tidligt i livet. Og så er der alt derimellem. Som jeg skrev i starten, er du netop gået ind i en proces, som du lige nu ikke ved, hvor fører dig hen. Og jeg tror det bedste du kan gøre lige nu, er ikke at panikke eller forcere et svar, men lytte til hvad du mærker.
Heldigvis skal du ikke træffe valget inden for de næste par dage, og måske du ender med at vende tilbage til samme følelse af ikke at ønske børn, som du har haft de sidste år. Måske ender du med at ønske et barn.
Heldigvis har man jo fundet ud af, at man kan være forældre på mange forskellige måder i mange forskellige konstellationer. Så hvis du brændende ønsker både at have din kæreste og et barn i dit liv (som alenemor eller måske sammen med nogle andre), kunne det være, der fandtes en god løsning for jer?
Vi håber, du har fået et svar, du kan bruge til noget - ellers er du velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage kl. 15-19 på telefon 70 20 22 66 eller her på siden i chatten.