Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg har aldrig været et meget socialt dyr, men efter efterskole fik jeg nogle virkelig gode venner. Det var her jeg lærte at drikke, og jeg fester nu ofte. Men nu er problemet så, at det ikke er nok med alkohol. Der er altid nikotin til festerne også. Jeg har flere gange taget snus, af eget valg. Men et indirekte gruppepres, har gjort, at jeg virkelig gerne ville ryge, for at være med til de dybe samtaler ude ved rygeren. Dette har gjort, at jeg nu har prøvet at ryge cigaretter nogle gange. Men jeg er virkelig bange for mit helbred. Jeg fortryder næsten hver gang, at jeg lige har gjort det. Og nu har jeg haft en konstant host og slim i halsen ting i 3 unger. jeg frygter at der er en korrelation mellem at jeg har røget og min hosten. Kan det virkelig passe at der skal så lidt til før man får bivirkninger. det skal også lige siges, at jeg har haft astma som barn, så mine lunger er måske heller ikke det bedst fra start af. Jeg er bare virkelig bekymret for at den her host aldrig går væk.

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål. Lige dine specifikke spørgsmål omkring dit helbred med tidligere astma og hoste i forhold til rygning, skal du nok snakke med lægen om, da vi herinde ikke på det specifikke område er uddannet til en lægefaglig vurdering. Men det er nogle gode overvejelser du gør dig, og du er tydeligvis opmærksom på, hvordan din krop reagerer på cigaretterne, og der er da i hvert fald et par tegn på, at du mærker nogle trælse bivirkninger. Men mon ikke, du nok skal komme af med hosten igen, hvis du ikke ryger cigaretter…. Snak med lægen! :)
Du skriver at du nyder de gode dybe samtaler, man har når man er ude at ryge. Og det er helt forståeligt, for en cigaret kan have flere funktioner, end bare at ryge den. Mange mennesker – ligesom dig – oplever at en cigaret også kan være en slags nøgle til noget socialt, fordi man sludrer undervejs, måske bliver hængende og ryger to og deler derfor en samtale, noget tid, som på grund af en cigaret kan føles mere naturlig eller nemmere tage initiativ til, fordi man ”gør noget sammen” (ryger) og ikke bare sætter sig hen til en fremmed og begynder at tale. Tænker du at det vil være mærkeligt at sidde ude i rygeren til fest selvom du ikke ryger? Det er jo helt legalt at være mere til snakken i rygeren selvom du ikke selv ryger cigaretter.
Og så er det helt ok at sige nej tak til snus eller en cigaret. Du skriver du føler indirekte gruppepres. Måske hvis du oplever det igen, så italesæt det. Bed om ikke at blive presset, når du har sagt nej, og at du nok skal sige til i stedet, hvis du får lyst. Nogle gange lægger folk ikke altid selv mærke til at de laver gruppepres.
Overordnet lyder det egentlig til, at du slet ikke har lyst til at ryge.. Men du kan altså sagtens være med i rygeren alligevel! :)
Vi håber, du fik svar på spørgsmålet. Ellers kan Sexlinien fanges på chat og telefon alle hverdage mellem 15 og 19 på 70202266.