Spørgsmål:
Hej. Jeg er 16 år og har lige nu en kæreste. Hun har forkølelsessår og det hsr jeg ikke. Eller jeg har i vært fald aldrig haft det. Vi, som i mig og hende, har kysset mange gange. Jeg kan ikke huske om vi har kysset mens hun har haft et forkølelsessår i udbrud. Det lyder måske lidt underligt men kan jeg give ‘head’ til hende, nu når jeg ikke har det men har kysset hende?

Svar:
Hejsa
Man kan have forkølelsessår to steder, på kønsorganerne og på munden. Forkølelsessår smitter kun når man har et udbrud. Altså hvis din kæreste har smittet dig eller du tidligere er blevet smittet, så kan du opleve ind i mellem eller måske aldrig at få et udbrud. Og så er det kun når du har et udbrud på din mund, at du ikke skal udføre oral sex på din kæreste. Det sammen gælder det at kysse, som I så skal afholde jer fra, når din kæreste har et sår på munden.
Herpes (forkølelsessår) kan nemlig smittes fra mund til mund, fra mund til kønsorgan og fra kønsorgan til mund, men kan altså kun smittes under et aktivt udbrud og ikke når herpes ”ligger i dvale”.
Håber det besvarede dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at læse her, eller skrive til os eller ringe til os på 70202266.
Mvh sexlinien, xx16