Spørgsmål:
Jeg er en pige på 15 som havde sex uden beskydende og fortryder da jeg er bange for at blive/er gravid, han blev ikke færdig i mig, og heller ikke efter, men kan det stadig være jeg kan er gravid?

Svar:
Hej! Der kan godt opstå en graviditet selvom drengen ikke kommer inde i skeden og han ikke bruger kondom. Der kan nemlig godt være enkelte sædceller i hans præsperm (den lidt fedtede væske fra urinrøret som smører slimhinden, mens han har sex).
Risikoen for graviditet er ikke lige stor hele tiden - den er lavest omkring menstruationens begyndelse og størst i dagene omkring ægløsningen som ligger 14 dage før den næste menstruation. Har man uregelmæssige menstruationer, kan det godt være lidt sværere at vide, hvornår risikoen for at blive gravid er høj eller lav. Når vi nævner det, er det for at du selv kan regne på din menstruationscyklus og forsøge at finde ud af, om du har været i høj eller lav risiko for graviditet, da I havde samleje.
Hvis din menstruation ikke kommer, kan det være vigtigt, at du tager en graviditetstest. Udebleven menstruation kan nemlig være et tegn på graviditet. Læs evt. mere om graviditetstest her på vores hjemmeside.
Hvis I bliver ved med at ses og have sex sammen, er det en god idé I overvejer fx. at bruge kondom eller at du taler med din læge om, hvilken prævention, der vil passe godt til dig.
Ender du med at have samleje uden beskyttelse igen, kan du tage på apoteket og købe nødprævention som kan nedsætte risikoen for, at du kan blive gravid. Nødprævention er en pille som skal helst tages hurtigt og før der er gået fem døgn. Læs mere om nødprævention her.
Hvis du tager en graviditetstest som viser, du er gravid, kan du læse mere på vores emnesider her om, hvad du kan gøre: Uønsket gravid og abort under 18 år.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.