Spørgsmål:
Hej Brevkasse Efter jeg stoppede på p-piller for ca. 1,5 md siden. Har jeg ikke haft min menstruation. Men har haft pletblødt. Her for nogle dage siden havde jeg været sammen med en fyr uden nogle form for beskyttelse. (Er godt klar over det ikke er smart) Men sidder med tanken om jeg skal tage en test om 3-4 ugers tid. Men jeg ryger og drikker energidrik ofte, kan chancen så være mindre?

Svar:
Hej! Det er en rigtig god idé, hvis du vil tage en graviditetstest efter 3-4 uger, hvis din menstruation ikke kommer. Hivs du kan nå det endnu, kan du overveje om du ikke skal tage nødprævention for at nedsætte risikoen for at der opstår en graviditet efter jeres samleje for nogle dage siden. Den ene slags pille, du kan få som nødprævention på apoteket, kan du tage helt indtil der er gået fem døgn fra selve samlejet.
Du kan læse mere om nødprævention på vores emneside om nødprævention her.
Det er ikke til at vide, om fx rygning mindsker din chance for at blive gravid, men man kan se i store befolkningsundersøgelser at ryging overordnet påvirker muligheden for at blive gravid. Vi kender ikke til undersøgelser af energidrikke og frugtbarhed, men tænker ikke der er nogen risiko for nedsat frugtbarhed på grund af energidrikke.
Pletblødning er helt almindelige, når du stopper med at tage p-piller - men pletblødning kan samtidig være et tegn på et evt. befrugtet æg som sætter sig fast i livmorslimhinden eller på smitte med en sexsygdom. I sidste ende kan den også have været en meget kort, første menstruationsblødning efter du stoppede med p-pillerne.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte med os på alle hverdage mellemmkl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.