Spørgsmål:
Hejsa, min kæreste er begyndt at for symptomer på at være gravid. Dog viser en graviditetstest negativ, men vi har bare hørt så mange skrækhistorier om at graviditetsteste ikke virker. Er der nogen andre måder man kan bliver tjekket på, så man er 10000% sikker? Mvh

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Graviditetstests er generelt over 99% sikre, hvis man benytter dem korrekt. Derfor kan man som udgangspunkt godt stole på, hvad de siger.
Hvis I alligevel ønsker at blive tjekket igen, kan I tage op til din kærestes læge med en urinprøve og få foretaget en graviditetstest samt en gynækologisk undersøgelse.
Er I i tvivl, om I har benyttet graviditetstesten korrekt, kan I også tage ned på apoteket og få hjælp til at tage en ny test.
Hvis I beslutter jer for at vente, så ved I med sikkerhed, at din kæreste ikke er gravid, når hun får sin næste menstruation. I kan derfor også vente med at tage en ny test eller tage op til lægen indtil din kærestes menstruation er udeblevet i mere end 5-7 dage. Det er nemlig meget normalt at ens menstruation kommer forsinket, hvis man er bekymret eller stresset.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner
Sexlinien