Spørgsmål:
Hej Jeg havde ubeskyttet sex ca to uger inden jeg skulle have menstruation, to dage efter tager jeg en fortrydelsespille. Jeg får så meget voldsom menstruation 3 uger efter. Jeg har sørget for at tage graviditetstest både før og efter blødning og før blødningen var den negativ, men efter blødningen begynder den at vise en svag streg som bliver en smule tydeligere hver gang jeg tager en test. Det er nu snart to uger siden jeg stoppede med at bløde og testen viser stadig en meget svag streg. Er jeg gravid? For har jo haft min menstruation, men tænker heller ikke sandsynligheden for at få mange falsk positive er særlig stor. Håber i kan give mig lidt svar :)

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det lyder desværre som om, at du godt kunne være gravid. Generelt kan man sige, at en positiv graviditetstest betyder at man er gravid, da falske positive er meget sjældne, som du også selv skriver. Blødningen du har haft, kan være en reaktion på fortrydelsespillen. Man kan også godt have menstruationslignende blødninger når man er gravid, selvom det ikke er så typisk.
Tidspunktet du havde ubeskyttet sex er uheldigt, da det er cirka to uger inden menstruationen at man har ægløsning, og derfor størst sandsynlighed for at blive gravid. Fortrydelsespiller virker da kun nogenlunde, da de almindeligvis virker ved at udskyde ægløsningen. Såfremt du allerede havde ægløsning mens du havde sex, virker fortrydelsespillen kun ved at påvirke slimhinden i livmoderen, så ægget har sværere ved at sætte sig fast.
Du skal søge egen læge, som kan undersøge dig yderligere. Så kan du få vished om hvorvidt du er gravid. Herefter kan du tage stilling til, hvad der videre skal ske. Det lyder som om, at du er omkring 8 uger henne. Hvis du har været gravid i mindre end 12 uger, kan du uden videre få en abort, ellers skal du søge dispensation. Mange steder kan man komme hurtigt til hos lægen eller en gynækolog, hvis man er uønsket gravid. Du kan læse mere om abort her .
Hvis du er gravid, anbefaler vi dig, uanset hvad du vælger at gøre, at du taler med nogen om din situation. Det kan godt være en forskrækkelse at være uplanlagt gravid. Du er velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon alle hverdage mellem 15-19 på nummeret 70 20 22 66.
Vi håber meget at dette var svar på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Sexlinien.