Spørgsmål:
Hvorfor har jeg ikke lyst til sex? Hej brevkasse Jeg er 18 år og har en jævnaldrende kæreste, der er mega sød og behandler mig som en prinsesse. Men jeg har ikke lyst til sex med ham. Vi laver mange sexuelle ting, og rører ved hinanden, men lige så snart han vil tage et skridt videre, får jeg en klump i halsen, og siger nej. Han respektere altid når jeg siger nej, men hver gang vi laver noget seksuelt, skal han altid spørge mig om det ikke er nu vi skal, og han skal altid sige til mig at han altså er klar. Jeg prøver at forklare ham at jeg ikke har lyst, men hver gang vi skal snakke om det, bliver jeg ked af det, og græder for meget til at jeg kan få et ord sagt. Alligevel spørger han mig altid hvorfor jeg ikke har lyst og han tror tit at det er pga ham, at jeg ikke har lyst. Mine veninder forstår mig ikke rigtigt når jeg prøver at snakke med dem om det, og siger “han skal ikke presse dig” hvor jeg siger til dem at han ikke gør. Men jeg er blevet i tvivl, måske gør han? Jeg forstår heller ikke hvorfor jeg ikke bare kan “tage mig sammen” og få det overstået. Han mener at det er fordi at jeg har haft dårlige oplevelser med sex, og siger at han nok skal vise mig hvordan en god oplevelse er. Jeg føler dog aldrig at jeg har haft en dårlig oplevelse med sex. Han har også spurgt mig om jeg er blevet voldtaget, men jeg svarede nej. Jeg har dog oplevet nogle ubehagelige seksuelle ting, men intet jeg føler påvirker mit sexliv, og jeg har også haft sex med en daværende kæreste, efter de ting. Så hvorfor har jeg ikke lyst? Hvorfor bliver jeg så ked af det når jeg skal snakke om noget med sex at gøre? Håber i kan hjælpe<3

Svar:
Hejsa og tusind tak for dine spørgsmål
Ens seksuelle lyst kan være påvirket af mange forskellige ting: hvordan man har det med sin partner, om man har det godt med sig selv og sin krop, om man er travl, stresset, syg eller oplever angst, depression og dårligt selvværd. Du skriver at du tidligere har haft ubehagelige seksuelle oplevelser. Kroppen er virkelig klog, og man kan opfange rigtig meget ud fra hvad kroppen gør. Den vil gøre sit bedste for at samarbejde med dig, og sørge for at du ikke får flere ubehagelige oplevelser. Det er noget der fungerer på helt ubevidst plan. Selvom du mener at det ikke påvirker dit nuværende sexliv, kan det godt spille en rolle alligevel.
For mange parforhold er sex et stort aspekt i kærligheden. Derfor kan det give gnidninger i ens parforhold, når det seksuelle ikke lige spiller. Du er dog ikke forkert, hvis du har mindre lyst til sex eller måske ikke føler dig klar til at have sex med din partner. Men det kan måske hurtigt føles som om, du altid er afvisende, men ikke desto mindre kræver sex den tålmodighed, der er behov for, også selvom den anden partner er klar. Det er måske frustrerende for ham - men der skal to til tango! Du kan hellere ikke tvinge dig selv til at føle lyst. I nogle tilfælde handler det om tid, tillid og tryghed. Er du tryg nok ved din partner? Det kan være meget sårbart at åbne sig op seksuelt – har du tillid til din partner? Man skal virkelig respektere at man ikke har lyst lige nu.
Du skriver at du har haft sex med en tidligere kæreste, så måske det handler om at danse lidt videre i relationen før du er 100% klar til sex? Sex behøver ikke kun at være penetrationssex. Det kan dyrkes på mange måder, og du skriver allerede at i laver mange seksuelle ting sammen. Måske er det noget i bør fokusere lidt mere på - Er der måske noget i kan eksperimentere eller udforske lidt nærmere?
Det virker som om at i allerede har bygget et fint fundament sammen, og du skriver at han respekterer dine grænser og behandler dig som en prinsesse. Det er vel nogle af de bedste ting man kan forvente i et forhold, og det virker som om at han vil dig alt det bedste. Men det virker som om at det skaber et forventningspres hos dig, at han fortæller dig altid, at han er klar. Derfor vil det nok være en rigtig god idé, at udtrykke det over for ham, hvad du har behov for som gør dig tilpas i relationen – måske mangler relationen én af de tre T’er før sex? (tid, tryghed eller tillid?) Du skriver at det kan være svært at snakke om det. Det kan være det handler om at finde det rigtige tidspunkt at snakke om det, så det ikke er lige under eller efter sex. Måske gør det dig mere tilpas at fortælle det til ham over en besked? Der er mange muligheder. Men samtalen er vigtig, så du ikke føler dig presset til sex, eller omvendt at han føler sig skyldig i den manglende lyst.
Vi håber dette var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien