Spørgsmål:
Jeg har for tiden noget med en, hvor vi nu har haft sex flere gange, men sidste gang vi gjorde det, var det uden prævention. Han trak ud før han kom, men jeg frygter altid at der er sket noget, og der er en chance for jeg er blevet gravid. Det er 3 uger siden i dag sidst vi havde sex, og jeg burde gerne få min menstruation i dag, hvor jeg også ville begynde p p-piller. Jeg begyndte på mine p-piller for et pr dage siden, for at se om det ville hjælpe med at få min menstruation hurtigere, så jeg ved ikke om det kan være en grund til den ikke er kommet endnu. Det skal siges, jeg er ikke dårlig på nogle måder, nok mere panisk, hvis der nu var noget

Svar:
Hejsa
Hvis du forventer at få menstruation i dag efter hvor lang din cyklus normalt er, så er det meget sandsynligt at den kommer i dag eller de følgende dage. Det kan selvfølgelig være at menstruationen er blevet udskudt nu, fordi at du er startet på p-piller, men det kommer an på hvor længe du har taget dem. Generelt kræver det vi kan stille dig nogle flere spørgsmål omkring din brug af p-piller denne måned, for at kunne få en fornemmelse for hvor stor sandsynligheden er for at du har været ubeskyttet i perioden eller hvornår du kan forvente din menstruation. Men ligegyldigt hvad, så er næste skridt er at du skal købe en graviditetstest. Det kan du gøre i supermarkedet, matas eller normal. Afhængigt af svaret skal du gøre følgende.
1. Hvis graviditetstesten er positiv og du ønsker en abort, så ringer du til din lokale gynækolog (google) og får en tid til en abort. Herefter skal du tage stilling til hvilken præventionsform du vil bruge i fremtiden eller om du skal forsætte med p-piller.
2. Hvis din graviditetstest er positiv og du ikke ønsker en abort, så ringer du til egen læge og siger du er gravid og ønsker en tid til samtale.
3. Hvis din graviditetstest er negativ og du ønsker at bruge p-piller som din præventionsmetode, så skal du tage dem hver dag som pakken beskriver.
Ud fra din beskrive er det lidt svært at tyde om du har taget p-piller i en længere periode, eller som du er begyndt at tage dem for første gang her for et par dage siden. Generelt kan man ikke tage p-piller for at fremtvinge en menstruation tidligere, de har faktisk som regel den modsatte virkning. P-pillers funktion er nemlig at forhindre en ægløsning, og når du stopper med at tage p-piller, så er det der menstruationen kommer.
Ægløsning er der hvor man kan risikerer at blive gravid, så derfor afhænger sandsynligheden for en graviditet af hvorvidt du har taget p-piller i denne cyklus eller ej. P-pillerne skal tage i hele perioden 21 dage og hvis du forsætter med næste pakke med det samme, så får man ikke menstruation. Hvis du så holder 7 dages pause, så starter du på næste pakke og tager dem hver dag i 21 dage. Hvis du tager dine p-piller som du skal, så er er du mere end 99% sikker på ikke at blive gravid.
Så konklusionen er at du skal tage en graviditetstest og p-piller kan ikke opstartes for at fremprovokerer en menstruation tidligere.
Det at vigtig at finde en præventionsform man er tryg ved at bruge, som gør at man ikke føler sig usikker op til hver menstruation. Du kan altid tale med din læge omkring hvad det rette præventionsvalg er for dig ft. til dine behov.
Mvh Sexlinien, xx16