Spørgsmål:
Jeg vil gerne lære at bruge tampon, men jeg kan ikke finde hullet! Jeg går til dans og har en vigtig optræden i slutningen af efteråret, og ved at jeg har min mens på det tidspunkt, men vil gerne kunne danse uforstyrret, hvis det giver mening. Hvordan bruger jeg tamponen??

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål!
Du skriver, at du har svært ved at finde hullet – det kan det også være! Måske skal du prøve at undersøge dig selv dernede med dine fingre for at finde indgangen til din skede, før du prøver at indføre tamponen? Vi ville råde dig til at google på en tegning af en vagina, for at få en fornemmelse for hvor hullet omtrent er.
Det er meget almindeligt, at det er lidt udfordrende at bruge en tampon for første gang. Mange synes det er rart at sidde ned, f.eks. på toilettet, når de indfører en tampon. Det kan også hjælpe at slappe af og måske tage nogle dybe vejrtrækninger. Hvis man spænder op, så kan det nemlig føles endnu strammere dernede.
Det kan godt tage lidt tid at vænne sig til tamponer. Hvis du ikke synes det er rart, så er der også andre muligheder, som en menstruationskop og menstruationstrusser.
Vi håber du finder en god løsning!
Du er velkommen til at ringe eller chatte med en rådgiver. Vi har åbent på alle hverdage fra kl. 15 til 19, og vores telefonnummer er 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år