Spørgsmål:
Jeg var sammen med en pige i dag jeg havde mødt på Tinder. Vi skulle have haft sex, men pinligt nok skete det at jeg ikke kunne få min pik stiv nok til penetrations sex. Pigen jeg var sammen med var forstående og sagde at det sker blandt mange mænd og vi hyggede også med oralsex, kælede, gav finger og handjob osv. Men jeg kan ikke lade være med at tro at hun blot sagde det for at være sød ved mig, da hun nok havde forventet penetration. Det er ikke første gang at det er sket at jeg ikke kunne penetrere en pige og jeg føler ofte at det er ret pinligt. Jeg har læst online at der også findes et begreb der hedder non-penetrativ sex. Jeg tvivler bare kraftigt på at det er alle slags piger der er cool med det. Jeg overvejer at prøve viagra næste gang, men jeg ville heller ikke gøre det til en standard at jeg skal kunne tage piller for at blive stiv og komme nemmere. Har i nogle forslag?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Vi er rigtig glade for at du skriver ind og har mod på at tackle problemet. Selvom problemer med at få stiv pik – rejsningsproblemer – er enormt udbredte, har mange svært ved at tale om det. Derfor er der opstået et tabu omkring det, og på grund af dette tabu kan man hurtigt komme til at føle sig lidt alene, hvis man oplever ikke at kunne få stiv pik. Derfor vil vi gerne understrege, at du bestemt ikke er den første eller eneste, som oplever det her problem. Heldigvis er der også rigtig mange, som oplever at problemet bliver bedre efterhånden som de arbejder med det. Der er altså håb forude.
Først og fremmest er det vigtigt at finde ud af, om problemet har en rent kropslig/fysisk årsag, eller om årsagen snarere er psykisk og har at gøre med de følelser der opstår i én i forbindelse med at skulle have sex. En god indikation på dét spørgsmål er, om rejsningsproblemerne kun er der, når man har sex med en anden person. Hvis man også har problemer når man bare er med sig selv og vil onanere, er det et tegn på, at rejsningsproblemerne har en rent medicinsk forklaring – f.eks. forhøjet blodtryk. I det tilfælde er det vigtigt at komme forbi lægen og sammen med hende/ham finde ud af, hvad det næste skridt skal være. Det er sjældent at viagra er den rette løsning hos unge personer, men det vil du og din læge kunne afgøre sammen.
I dit spørgsmål beskriver du dog problemet specifikt i forhold til (penetrations)sex med en anden person. Derfor vil vi prøve at give nogle forslag til, hvordan du kan håndtere problemet, når det kommer af psykiske årsager.
Det lyder faktisk som om at du og pigen, som du var sammen med, allerede gjorde mange af de gode ting man kan gøre: tale åbent om problemet, tage den med ro og have god sex på en masse andre måder, som ikke involverer penetration. For ofte kan rejsningsproblemer komme af det, man kalder præstationsangst. I de tilfælde kan man tale om en slags ond cirkel: Hovedet kan blive helt fyldt med stress og bekymring over, om pikken nu kan blive stiv – og den stress og bekymring kan så igen blive selve årsagen til, at pikken ikke vil blive stiv. Derfor kan mange have mange fordel af selv at italesætte problemet inden man skal til at have sex. Det kan hjælpe at få det sagt højt for den anden person, så bekymringen ikke længere bare er oppe i ens hoved. Så kan den nemlig komme til at fylde det hele og dermed overskygge den tændthed og intimitet, som jo hellere skulle fylde i stedet.
Du skriver, at pigen, som du var sammen med nok havde forventet penetration. Det kan selvfølgelig også godt være, men vi vil dog sige, at penetrationssex for mange kvinder slet ikke er den mest dejlige eller frække form for sex. I hvert fald er det meget sjældent at nogen får en orgasme ved at blive penetreret af en pik i skeden. Langt oftere er det ved kærtegn og berøring på og omkring klitoris med hænderne og munden, at piger/kvinder kommer. Penetrationssex kan selvfølgelig være skønt for alle parter, men det er bare vigtigt at huske på, at man godt kan være en fantastisk sexpartner uden en stiv pik – og mange piger vil være glade og helt cool med at have ikke-penetrativ sex. Hvis man husker på det, kan det hjælpe med at fjerne noget af ’præstationspresset’ fra rejsningen – og det kan ironisk nok være med til at gøre sådan, at man faktisk har lettere ved at få og holde en rejsning.
Det kan også være meget afgørende hvem man har sex med. Hvis man er sammen med en person for første gang, og man måske ikke kender personen så godt, kan det føles sværere at tale åbent om, at man af og til har rejsningsproblemer. Derfor kan det være en god overvejelse, om du måske vil prøve at prioritere længerevarende forhold i en periode. Det er ikke sådan, at det nødvendigvis skal være en kæreste – det kunne også være en person, som du ses med på en mindre forpligtende måde – men det kan give en god tryghed, hvis man kommer lidt tættere på et menneske og får en relation, der ikke udelukkende drejer sig om sex (i den slags relationer er det selvfølgelig vigtigt, at man er åben og forventningsafstemmer med den anden person).
Til sidst er det også vigtigt at påpege, at rejsningsproblemer også kan opstå, hvis man oplever nogle mere generelle problemer i sit liv. Det kan være hvis man er meget stresset i en periode, eller hvis man er ked af det eller rigtig bekymret. Den slags problemer har sjældent en let løsning, men det kan give en god afklaring at vide, at de altså også kan påvirke ens sexlyst og/eller mulighed for at få rejsning.
Vi håber at det her har været svar på din henvendelse. Og at det har givet dig nogle idéer at gå videre med. Du er også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19 for at få yderligere rådgivning eller stille opklarende spørgsmål.
Du kan også læse mere om alt dette på vores emnesider om impotens og præstationsangst
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140