Spørgsmål:
Hej Min kæreste og jeg havde sex og kondomet sprang uden vi opdagede det, så han kom i mig ubeskyttet. Det var på min menstruation dag nr 3, hvilket jeg kan læse mig frem til burde give ingen eller meget lille chance for graviditet. Jeg tog ikke fortrydelses pille. Hvornår kan jeg tage en graviditets test, og hvor stor risiko tror i der er for graviditet? Jeg vil lige skrive at vi har snakket med forældre om det. Jeg har kigget meget på andre præventionsformer, men jeg har ikke super meget lyst til at få spiral eller proppe min krop med hormoner. Men jeg er samtidig meget bange for at komme i en situation igen hvor kondomet sprænger og jeg kan være i risiko for graviditet, hvilket påvirker min sexlyst meget og absolut ikke er en holdbar situation. Tror i at det er en langsigtet løsning at fortsætte med kondom som eneste prævention, og så fortrydelsespille hvis uheldet skulle være ude? Min bekymring er om jeg ender med at proppe min krop med fortrydelsespiller, og lige så godt kunne havde taget prævention fx p-piller eller mini piller istedet. Kan jeg regne med at hvis jeg får menstruation om 4 uger (den er forholdsvis reglmæssig) at jeg så ikke er gravid, eller vil en test være bedre for at få det be/afkræftet med sikkerhed? Tak på forhånd

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Vi kan virkelig godt forstå hvis du er forvirret over hele situationen. Du har fuldstændig ret i at på menstruationsdag 3 er risikoen for graviditet generelt meget lav. Selvom risikoen selvfølgelig altid af der, når man har ubeskyttet sex. Så det er sikkert helt okay, at du ikke har taget en fortrydelsespille. Hvor er det virkelig fedt at du har kunnet snakke med dine forældre om det. Det er virkelig rart at have nogle forældre som man kan snakke med om sådan nogle ting. Det er vi sikre på kan hjælpe dig meget resten af dit liv også.
Vi kan også sagtens forstå, at du ikke har særlig meget lyst til at bruge hormon prævention med piller eller spiral. Hvis man ikke har lyst til det, så skal man bare lade være – så er det ikke for dig. Det kan være at du får lyst på et senere tidspunkt, men det kan også være du ikke gør. Begge dele er helt okay!
Der er rigtig mange par, der bruger kondom som eneste beskyttelsesform – og i langt de fleste tilfælde går det jo også helt fint. Hvis man oplever at kondomet springer ofte, kan man måske prøve at se om man kan finde nogle kondomer, der passer din kæreste lidt bedre. Der kan man bare prøve sig frem.
Det er rigtigt som du siger at fortrydelsespiller indeholder det samme hormon som p-piller/minipiller gør. Forskellen er den store engangsdosis en fortrydelsespille giver. Her kan bivirkninger vare i nogle dage, og for nogen er de lidt mere udtalte. På den måde adskiller den sig fra de bivirkninger man kan få af at være på feks p-piller, da man konstant er hormonpåvirket. Her vil mange opleve nogle bivirkninger i starten af perioden, men kroppen er heldigvis ret god til at finde et leje, så man ikke mærker det så meget, når man først er kommet rigtigt i gang.
Man anbefaler ikke at tage mere end en fortrydelsespille pr cyklus, da der i så fald vil være risiko for blødninger og generelt ubehag.
Det kan godt være svært at skulle komme tilbage fra sådan en oplevelse. Det er helt naturligt at man bliver mere bange for at kondomet springer igen, når man lige har oplevet det. Hvis man har alle de bekymringer for at kondomet springer inde i hovedet, er det klart at det kan gå ud over lysten til sex. Det kan godt være virkelig svært at komme af med sådan nogle negative tanker, men det kan måske være en ide for jer at tage det lidt mere stille og roligt lige her og nu. Sådan en bekymring bliver desværre nok kun forstærket af at tænke meget på den. Derfor skal man måske have nogle gode trygge oplevelser for at komme ovenpå igen.
Det er en virkelig god ide at snakke med din kæreste om den her bekymring. På den måde ved han også præcis hvordan du har det. Det er helt okay at sige til din kæreste, at hvis i skal have sex for tiden, så bliver det nødt til at være lidt mere stille og roligt, så der er mindre chance for at kondomet springer. Man kan også sagtens lige tjekke en gang i mellem og så måske skifte stilling i samme omgang eller noget. Hvad end der fungerer for jer :)
Med hensyn til graviditet, vil en evt graviditetstest først være til at regne med på den dag hvor din næste menstruation skulle starte. Så hvis du får din mens som du plejer er du 100% ikke gravid. Hvis den derimod er en dag forsinket, kan du godt tage en test den dag hvor du føler den burde være kommet, og så kan du regne med svaret.
Du er altid velkommen til at chatte med os eller ringe på 70 20 22 66
Vi har åbent alle hverdage fra 15-19
Mvh Sexlinien xx21