Spørgsmål:
Hej Jeg er i mine syv sind og springer bare ud i mit dilemma der drejer sig om sex: Jeg har fået en sød kæreste for ca 6 mdr siden. Vi har altid brugt kondom, når vi var sammen, men dog med udfordringer i at holde den oppe, når først gummiet kom på. Jeg er selv på p-piller men ikke med det formål at det er som prævention. Vi havde så en kort snak før agten for ca 1 uge siden, hvor han snakkede om at blive “tjekket” så vi kunne blive fri for kondomet. Jeg fik vidst sagt ja. Her forrige gang vi så var sammen, var min kæreste elle-vild, - og jeg kunne mærke han var mere end glad for at se mig, - da det skal nævnes vi ikke bor sammen. Dét han så glædeligt kunne fortælle var at han nu var testet negativ, og vi kunne knalde uden gummi, og før jeg vidste det var vi i gang. Sagen er så den, at jeg tidligere i et forhold havde gentagne blærebetændelse efter samleje, samt at tanken om at jeg nu “bærer hele ansvaret” for præventionen, - da jeg ikke på nuværende tidspunkt ønsker mig børn, nager mig meget. Jeg foretrækker i virkeligheden at anvende kondom, - og føler at mine p-piller så bare er en ekstra sikkerhed, hvis kondomet skulle springe. Jeg er dog i tvivl om hvad jeg har “ret” til. Nu da min kæreste jo har måtte have problemer med gummiet, er det så min tur til at må klare den uden kondom? Hvad tænker I - Har jeg ret (efter jeg fik sagt ja til tjekket og underforstået undvære kondom) til at bede om at vi fortsat bruger kondom eller er jeg fjollet og det er det kun rimeligt at det nu er min tur, og jeg må bekæmpe mine bekymringer for infektion og børn?

Svar:
Hej med dig og tak for dit gode spørgsmål
Først og fremmest er du altid i din gode ret til at sige nej til at have sex på en måde som du ikke har lyst til at have sex på. Du må ikke føle at du skal gøre det fordi du engang har sagt ja til det, man kan jo altid skifte mening af mange forskellige grunde. Du kan jo prøve at åbne op for en samtale med din kæreste og høre hvad hans tanker om det er. Du kan f.eks. forklare, på samme måde som du gør her, at du synes at det er ubehageligt at skulle bære hele ansvaret for præventionen. Hvis han synes at det er for svært med kondom, kan det være at I kan prøve at have sex på andre måder. For nogle fyre der har svært ved at have kondom på, kan det også hjælpe at øve sig ved at onanere imens man har kondom på. I kan snakke om hvilke ting i hver især er komfortable med. Du skal i hvert fald ikke få på kompromis med hvad du føler dig komfortabel med, sex skal jo være rart for jer begge to.
Vi håber du kunne bruge svaret til noget
Ellers er du altid velkommen til at skrive ind igen, chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 vi har åbent mellem 15-19 alle hverdage.
Mvh Sexlinien xx18