Spørgsmål:
Hej Jeg er en dreng på 18 år, som har været seksuel aktiv i ca. 3 år. Jeg kan ikke komme når jeg har sex. Jeg kan sagtens, når jeg onanerer. Men når jeg har samleje, er det nærmest umuligt. Jeg har kun haft udløsning i alt to gange. Under sex, kan jeg på tidspunkter mærke, at jeg er i stadiet tættere på at kunne komme. Jeg skal ligesom kunne blive ved i det tempo og moment for at kunne komme frem til udløsningen. Men det er bare nærmest umuligt. Jeg forstår ikke, hvad problemet kan være. Jeg bliver meget hurtigt liderlig når jeg er i selvskab med i en pige. Jeg er ikke i tvivl om at jeg er til piger. Jeg har heller ikke svært ved at få rejsning. Men at komme under sex er mission impossible for mig

Svar:
Hej med dig. Tak for dit spørgsmål.
Ud fra din beskrivelse lyder det til, at du oplever præstationsangst. Præsationsangst kommer ofte, når man er nervøs for at kunne præstere seksuelt. Det kan bl.a. betyde, at man har svært ved at få udløsning eller rejsning, når man har sex med andre. Ofte kan man godt få rejsning eller udløsning, når man onanerer selv, men med en partner kan det være svært, fordi man kan opleve at blive nervøs på en anden måde, end når man er alene. Hos personer med en penis er præstationsangst den mest almindelige grund til, at man ikke altid får udløsning, når man gerne vil -  også selv om man har rigtig meget lyst til sex.
Præstationsangst er meget almindeligt og noget, som rigtig mange oplever. Du er derfor slet ikke alene eller forkert. Ofte oplever personer præstationsangst i perioder af deres liv. At du oplever det nu betyder derfor ikke, at det varer ved resten af livet.
Ved præstationsangst under sex med andre kan man også opleve at komme op i hovedet og fokusere på at man "skal" få udløsning - og så kan man glemme at være i kroppen og nyde det seksuelle på en kropslig måde. Hvis det er noget du oplever, kan en øvelse være at øve sig i at komme ned og mærke kroppen. Man kan f.eks. prøve at fokusere på berøring andre steder på kroppen, mærke sine fødder, ben, arme eller trække vejret dybt. For nogle kan det også hjælpe at holde en lille pause med sex og prøve igen lidt senere. Det kan også være en idé at fortælle den du har sex med om det, du oplever. At fortælle om sin nervøsitet eller hvordan man har det i en seksuel situation kan også hjælpe med at mindske et indre pres.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at ringe/skrive til os igen alle hverdage mellem kl.15 og 19. Vores telefon nr. er 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien