Spørgsmål:
Hejsa Kan man kun få anal klamydia eller andre sygdomme hvis man kun har sex anal eller kan det os spredes til endetarmen hvis man kun har sex vaginal.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Klamydia smitter ved slimhindekontakt, de steder man har sex, og kan derfor ikke smitte analt, hvis man kun har vaginalsex. Det kan ikke ”vandre” inde i kroppen fra et sted til et andet.
Hvis der dog er mange kropsvæsker og –sekret under sex, der f.eks. føres med fingrene fra vagina/penis og om analt til endetarmen, kan det potentielt godt smitte den vej. Eller hvis man f.eks. har haft både analsex og vaginalsex i samme omgang.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, hvis du vil høre mere eller har andre spørgsmål – Vi kan kontaktes enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66