Spørgsmål:
Hej, jeg er en ung dreng der er homoseksuel, og jeg er meget i tvivl om hvilke vacciner mv. jeg kan få for at beskytte mig bedst muligt mod sygdomme. Kan i evt hjælpe med dette?

Svar:
Kære dig.
Der findes ikke vacciner, man tilbyder til homoseksuelle mænd (eller heteropersoner) mod sexsygdomme. I en periode for et par år siden, var der en øget forekomst af abekopper, men det er på retur og kun noget man forholder sig til, hvis man har været en nær kontakt med en smittet.
Der findes en forbyggende pillebehandling (PrEP), som tilbydes til personer som er i høj risiko for at få HIV. Behandlingen henvender sig primært til HIV-negative mænd, der har sex med mænd og som dyrker analsex uden kondom, med flere forskellige partnere. Og det er vidst det.
Ellers er der ikke rigtigt noget du skal forholde dig til, andet end måske de gængse gode forholdsregler om sikker sex ;)
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid meget velkommen til at kontakte os igen. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Bh Sexlinien, xx136.