Spørgsmål:
hejsa jeg er en pige på 19 år og jeg har et spørgsmål om man kan få kønssygdomme mens man har beskyttet sex og hvis man har mange venner med fordele :).

Svar:
Hej med dig, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Så længe man dyrker beskyttet sex - altså sex med kondom, er man ikke i større risiko blot fordi man har mere end én ven med fordele. Det er bare vigtigt at være opmærksom på at visse sexsygdomme også smitter via oralsex, f.eks. herpes og kønsvorter, man kan også få klamydia i halsen gennem oralsex, selvom det ikke sker så ofte. Hvis kondomet går i stykker eller glider af, er det dog vigtigt at blive testet. Generelt set er det altid en god idé at blive testet mellem 1 og 2 gange om året hvis man har flere sexpartnere.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Bedste hilsener Sexlinien