Spørgsmål:
Jeg har været på p-piller i tre år, og har for første gang glemt en pille. Min veninder fortæller mig, at jeg stadig er beskyttet, da jeg har været på p-piller i så mange år. Jeg skal ses med min kæreste i aften, så jeg vil rigtig gerne finde ud af om det passer eller ej? Kh

Svar:
Hej! Dine veninder har desværre ikke ret - p-piller beskytter dig kun, hvis du tager dem korrekt uanset, hvor lang tid, du har taget dem. Men hey, det er altså ret flot, du har taget p-pille i tre år og først har glemt en nu! Så det er til at forstå, hvis du ikke lige har styr på dén situation.
Hvis du har glemt en pille, skal du skynde dig at tage den glemte p-pille og så huske at tage dagens p-pille også - så du altså tager to p-piller samme dag. Hvis der er gået mindre end 36 timer siden den sidste p-pille og frem til du tager den næste, er du fortsat beskyttet. Er der gået mere end 36 timer, er din beskyttelse mod graviditet nedsat. Det er den indtil, du har taget p-piller i syv dage i træk (i mellemtiden skal du så bruge kondom ved samleje).
Prøv evt. at læse hvad der står i vejledningen til dine p-piller i indlægssedlen - du kan også læse mere her på Sexliniens side om glemt p-pille
Havde I samleje uden kondom, kan du overveje om du skal tage nødprævention.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte med os på rådgivningen. Vi holder åbent på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.