Spørgsmål:
Hej sexlinien Jeg skriver da jeg de seneste par måneder har oplevet manglende sexlyst og ophidselse. Jeg er i et dejligt trygt og kærligt forhold på et års tid med min kæreste.
Vi har et sundt og udforskende sexliv, som jeg nyder når vi har, men jeg har som skrevet oplevet ikke at føle mig liderlig, ophidset eller at kunne mærke lysten. Det påvirker mig meget da jeg jo har lyst til at have lyst og jo stadig har meget lyst til min kæreste. Vi sætter meget tid af til forspil og at jeg skal slappe af, men den “kropslige” lyst og at være liderlig mærker jeg ikke som jeg har gjort førhen. Det frustrerer mig og gør mig ked af det, fordi sex og intimitet er en stor del af det at være i et romantisk forhold. Hvordan kan jeg forholde mig? Er der noget jeg kan gøre? Eller er dette blot bare et vilkår når nyforelskelsesfasen er ovre - for jeg er stadig meget forelsket i min kæreste? Til info er jeg på p-piller, og har været det siden jeg var 14 (9 år) men en pause på et års tid. Kan det have betydning? Mvh

Svar:
Hej, tak for dit spørgsmål!
Det lyder som en frustrerende situation. Sex og sexlyst er komplicerede sager og ens lyst kan forandre sig enormt meget i løbet af ens liv. Ens sexlyst hænger desværre ikke 1:1 sammen med hvor meget man er forelsket i sin kæreste. Måske kunne det være en god idé at tage en pause fra sex i en lille periode og være intime sammen på en anden måde? Om det kunne lette presset lidt?
Du skriver det har fyldt i de sidste par måneder. Jeg har lyst til at spørge dig om der er sket nogle forandringer i dit liv i de seneste par måneder? Er der sket noget i din familie, i dine venskaber eller på dit arbejde der har givet anledning til nogle svære følelser eller stress? Det kan nemlig også påvirke sexlyst og overskud til sex.
Du spørger om p-piller kan have en påvirkning. P-piller kan godt påvirke sexlysten, da de påvirker hormonniveauerne i kroppen. Men det er svært at måle. Og nu når du har været på p-piller så mange år, er det også svært at vurdere om det er en sammenhængen med din sexlyst.
Vi håber at du finder svaret brugbart, og ellers er du meget velkommen til at skrive ind igen. Du kan også chatte med os - eller ringe til os på telefonnummer: 70 20 22 66. Vi har åben for både telefon og chat på alle hverdage, fra 15-19.
Bedste hilsner Sexlinien