Spørgsmål:
Hvornår er det rigtige tidspunkt at snakke med ens børn om sex? Vi oplevede for et par dage siden at vores søn på 9 år pludselig stod i soveværelset medens vi var godt i gang. Vi tror ikke han har stået der mere end max 5 sekunder inden vi opdagede ham, men han har nok alligevel set mere end han burde. Er det for tidligt at tage snakken med ham eller skal vi vente til han er 12-13 år? I første omgang fulgte vi ham bare tilbage til værelset og forklarede at det var mor og far der havde det dejligt sammen, men vi er i tvivl om hvordan vi skal forklare hvorfor fars tissemand var stiv, da han ikke har kunnet undgå at se det.

Svar:
Hej med jer,
Først og fremmest skal I have stor ros for at skrive ind til vores brevkasse, det er et rigtig vigtigt spørgsmål. Det lyder som om I taklede selve situationen fornuftigt ved ikke at udskamme jeres søn for at stå der, og fortælle ham om det med et positivt udgangspunkt.
Der er ikke som sådan et tidspunkt der er defineret særpræget godt til at tage snakken med sine børn. Det handler mere om perspektivet og at møde børnene der hvor de er i deres viden og verdensopfattelse. Det vil ikke være nødvendigt at pådutte ham viden om sex så konkret, men mere give ham muligheden for at stille spørgsmål. Børn forstår mere end vi lige tror, men man skal huske at et barneperspektiv aldrig kan sidestilles med de voksnes. Derfor vil jeres søns fortolkning af oplevelsen formentlig være helt anderledes af hvad man som voksen ville forstå.
Eksempelvis er det slet ikke sikkert at jeres søn har lagt mærke til farens stive tissemand, på den måde som I tænker han har. Derfor kan det være en god ide at stille åbne spørgsmål til jeres søn om hvad han oplevede, for på den måde at give ham plads til at vise jer hvor hans perspektiv er pt.
Forhåbentlig kan I fortsætte det positive afsæt for samtalen, og lande et sted alle tre hvor jeres søn føler han kan komme til jer med sine spørgsmål, uden skam.
Vi håber svaret her kan bruges og ellers er I altid velkomne til at skrive igen, ringe eller chatte alle hverdage kl 15-19 på 70202266.
Med venlig hilsen
Sexlinien