Spørgsmål:
Jeg burde have fået min menstruation i mandags men den er stadig ikke kommet. Jeg havde ubeskyttet sex omkring den 17 februar. Jeg tog dog en fortrydelsespille 12 timer efter, og han kom ikke direkte op i mig. Jeg havde også taget en fortrydelsespille en uge inden. Er det normalt at jeg ikke har fået min menstruation endnu? Skal jeg tage en graviditetstest ?? Hvis jeg nu er gravid kan jeg så nemt få en abort ? (Første dag af min seneste menstruation var den 3 februar). Hjælp en meget bekymret pige..

Svar:
Hej med dig, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Åha, det kan være den længste ventetid, når ens menstruation er forsinket, men nu kommer vi med lidt informationer der måske kan give dig lidt mere ro. Vi kan desværre ikke fortælle dig med sikkerhed hvorvidt du er gravid eller ej, men vi kan fortælle dig at når du har taget nødprævention (fortrydelsespille), og din partner ikke fik udløsning i skeden, så er risikoen lille. Der er en sandsynlighed for at din menstruation er forsinket, fordi fortrydelsespiller indeholder hormoner der kan gå ind og påvirke din cyklus, så faktisk kan det være fortrydelsespillen der er skyld i din manglende menstruation.
Det anbefales at man ikke tager mere end én fortrydelsespille pr. cyklus, netop pga. af det høje hormonindhold. Det er ikke farligt, men det påvirker ofte ens naturlige cyklus, så menstruationen ofte kommer før eller senere end hvad den plejer.
Når du nu skulle have haft din menstruation i mandags, kan du med fordel tage en test en af de næste par dage - man kan teste fra den dag ens menstruation skulle være kommet. Det er altid bedst at tage en test om morgenen, da urinen er mere koncentreret der, og derfor vil kunne give et mere præcist svar. Som sagt er fortrydelsespille rimelig effektive, men selvom risikoen for graviditet er lille, så kan det måske give dig noget ro i sjælen at tage en graviditetstest.
Hvis det skulle vise sig at du er gravid, så kan du henvende dig hos din læge, der så ofte vil tage en blodprøve, for at bekræfte graviditeten (men de fleste graviditetstest er ret præcise), efterfølgende kan din læge henvise dig til en privatpraktiserende gynækolog eller en gynækologisk afdeling på hospitalet, hvor du så vil kunne få gennemført aborten. Du må også gerne selv ringe til en gynækolog og bede om en tid til abort. Hvis man er tæt på abort grænsen (som er 12 uger, men man kan søge abortrådet om en senabort), så vil din læge eller gynækolog forsøge at få en tid til dig hurtigst muligt.  Du kan læse meget mere om abort lige her: https://sexogsamfund.dk/krop-sex/viden-om-abort/hvordan-faar-man-abort
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen. Vi har også en mere direkte rådgivning, hvor du via chat eller et telefonopkald kan få rådgivning på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66.
De bedste hilsener Sexlinien