Spørgsmål:
Kan man som kvinde blive gravid, selvom hun er steril. Hun er for en måned siden påbegyndt østrogen og gestagen tilskud. Men er begyndt at have morgen kvalme.

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål.
Som udgangspunkt betyder det, at man ikke kan blive gravid, hvis man er steril. Men vi kan desværre ikke svare konkret på, om den kvinde du taler om, er blevet gravid. Hun kan tage en graviditetstest, og kontakte sin læge eller behandler, som kan hjælpe med at forstå, hvad der er på spil.
Vi er lidt i tvivl, om du taler om en kvinde, der blevet steriliseret? Hvis hun er blevet steriliseret ved en operation, bør hun ikke kunne blive gravid. Det kan dog ske, at noget ikke er gået, som det skulle ved operationen, og derfor bør man tage en graviditetstest, hvis man mærker graviditetssymptomer som morgen kvalme for at være på den sikre side.
Du skriver, at hun er begyndt hormonbehandling med østrogen og gestagen tilskud. Mon der er tale om en kvinde, som har fået at vide, at hun er steril af andre grunde som f.eks. overgangsalder? Både østrogen og gestagen tilskud kan have bivirkninger som kvalme. Men hvis kvinden oplever kvalme eller andre symptomer, er det en god idé at hun taler med den læge eller behandler, som hun har startet behandlingen hos.
Vi håber det var svar på dit spørgsmål!
Du kan læse mere om både sterilisation og hormonbehandling på sundhed.dk.
Du er også velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem klokken 15:00 og 19:00.
Hilsen Sexlinien