Spørgsmål:
Hej Jeg har fået en kæreste, hvis familie er uenig i at vi har sex med brug af kondom. Jeg tager det næste år ikke p-piller, da jeg boligmæssigt står i en vanskelig situation. Skal vi fortsætte med kun brug af kondom i et år, eller er risikoen for stor? Mvh En pige, som ikke har lyst til at diskutere med svigerfamilien

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Vi er lidt i tvivl om, hvad du mener med nogle af de ting, du skriver i dit spørgsmål. Vi vil prøve at svare så godt, vi kan, men du er også meget velkommen til enten at skrive et uddybende brevkassespørgsmål, skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 - hvis du føler, vi har misforstået noget.
Vi forstår dit spørgsmål sådan, at du og din kæreste indtil nu har brugt både kondom og p-piller som beskyttelse. Da du nu ikke længere kan bruge p-piller, er du i tvivl om, om det er tilstrækkeligt kun at bruge kondom. Svaret på det er, at det er tilstrækkeligt kun med kondom. Kondom er en meget sikker form for prævention, der giver næsten total beskyttelse mod graviditet, hvis det bruges rigtigt. Kondom er anerkendt som beskyttelse, der gør, at man har sikker sex- Så I kan altså godt nøjes med det, når du stopper på p-pillerne.
Nu kender vi ikke din svigerfamilie, og vi kender derfor heller ikke baggrunden for, at de er uenige i, at I har sex med brug af kondom. Men uanset hvad deres grund skulle være, så er det Sexliniens holdning, at det kun er op til de personer, som har sex, hvad for en form for beskyttelse de skal bruge. Vi kan godt forstå, hvis du ikke har lyst til at diskutere med din kærestes familie, men grundlæggende mener vi ikke, at de skal blande sig i, hvilken form for prævention du/I bruger.
Vi kan ikke helt se, hvordan din boligsituation påvirker, om du skal tage p-piller eller ej. Hvis det er fordi, at dine p-piller er for dyre, så vil vi råde dig til at spørge på apoteket efter et billigere mærke. Der kan nemlig være forskel på priserne, og nogle mærker koster ned til 50,- pr. 3 måneder.
Vi håber at det har været svar på dit spørgsmål. Ellers er du som sagt velkommen til at ringe eller skrive til os igen.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140