Spørgsmål:
Hej sexlinien Jeg er en 18-årig pige der har en dejlig kæreste. Vi ligger i hver vores ende af “lyst-skalaen” og det er svært at håndtere. Jeg selv har oftest kun lyst til sex lige omkring ægløsning i min cyklus. Det betyder 2-3 gange på en måned koncentreret i en kort periode. Han har lyst 5-6 gange om ugen og ofte flere gange på en dag når vi ses. Nogle gange prøver jeg at fremprovokere min lyst ved at læse erotisk fiktion, men det virker bare ikke hver gang og jeg føler jeg burde få lyst bare ved at se på ham og kysse med ham ligesom han gør med mig. Men det gør jeg ikke og det er frustrerende. Jeg kan ikke lade være med at frygte at han slår op med mig hvis vores sexliv ikke kommer i “balance”. Har I nogle råd til hvordan man kan få så forskellige grader af sexlyst til at virke i et forhold? Måske havde det været nemmere at ringe til jer men jeg finder det lidt grænseoverskridende, så jeg håber I forstår mit spørgsmål nogenlunde ud fra dette.

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Ja du har ret i, at det også kunne have været en super god snak at have over telefonen. Men det er også super sejt, at du skriver her til brevkassen, og vi vil prøve at besvare dit spørgsmål, så godt vi kan.
Hvor meget man har lyst til sex er forskelligt fra person til person, og ens sexlyst ændrer sig ofte også igennem livet. Der er derfor heller ikke noget der er en ”normal” mængde sexlyst, og både din og din kærestes sexlyst er derfor helt okay. Vi kom til at tænke på, om du har snakket med din kæreste om det, eller om det er noget du har gået og tænkt på alene? Det er nemlig meget normalt at der i forhold er forskel på, hvor meget man har lyst til sex, og det kan være et rigtig godt sted at starte, at snakke med hinanden om det. Så kan du også finde ud af, hvad din kæreste tænker om det. Måske han slet ikke synes der er en "ubalance"?
Der kan være mange forskellige grunde til at man oplever at have forskellig sexlyst, og der kan også være forskel i, hvordan ens sexlyst opstår. Nogle oplever at sexlysten kommer hurtigt og spontant, hvorimod det for andre tager lidt længere tid, før at man kan mærke lysten. Ud fra det du skriver, lyder det til, at din kæreste måske oplever at lysten kommer spontant, hvorimod det for dig måske tager lidt længere tid, før at lysten opstår? Hvis man er forskellig i hvordan lysten opstår, kan det være med til at skabe lidt "ubalance" i ens sexlyst. Én mulighed vil derfor være, at tage tingene lidt langsommere og måske kysse og kærtegne hinanden endnu mere, for at se om lysten opstår hen af vejen. Her kan man starte det seksuelle lidt op, og se om man synes det bliver dejligt hen af vejen. Her er det vigtigt at understrege, at man altid kan stoppe, hvis lysten ikke kommer og at det er vigtigt at man ikke gør noget, man ikke har lyst til.
I forhold til det du skriver, med om din kæreste slår op med dig pga. jeres sexliv, så kan man jo aldrig vide det. Men her er det vigtigt at huske på, at et forhold også er meget andet end sex. Selvfølgelig kan sex være en vigtig del af nogle forhold, men I laver sikkert også mange andre dejlige ting i jeres forhold. Så her kan det være en god ide at huske på alle de andre grunde til, I er faldet for hinanden og til at I kan lide hinanden.
Vi håber, at svaret gav anledning til nogle refleksioner. Husk at du er velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15.00 – 19.00, hvis du har lyst til, at vi gennemgår det mere i dybden sammen.
Mvh Sexlinien