Spørgsmål:
For et år siden fik jeg herpes på mine kønsdele, og har siden da kæmpet med skammen og stigmatiseringen som der er forbundet med det. Jeg føler at jeg ikke kan date, fordi jeg ved der er risiko for at blive afvist alene på baggrund af det, og mit selvværd og selvtillid er røget helt i bund. Jeg føler mig meget alene, og har brug for et netværk at kunne spejle mig i. Findes der et? Hvordan kommer jeg på den anden side af det her.

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål!
Vi kan godt forstå, at du føler dig alene og ked af det – og hvor er det bare godt, at du skriver herind. Der er nogle forskellige ting, vi får lyst til at skrive til dig. Men vigtigst er måske, at rigtig mange som får herpes sidder med præcis samme tanker og følelser som dig. Så du er ikke alene.
Først og fremmest kan det måske være rart at vide, at herpes er en meget almindelig virus. Mere end 80% af voksne danskere har herpesvirus i kroppen, og derudover er herpes ikke en farlig virus. Kun 10-20% af folk som er smittet med herpes på kønsdelene får udbrud, og er man en af dem, så findes der god behandling, som ikke har så mange bivirkninger – så det er egentligt lidt skørt, at herpes stadig medfører så meget skam. Det kan selvfølgelig være meget ubehageligt, når man har udbrud, men det er ikke farligt. Hvis man er meget plaget af hyppige udbrud, så kan man snakke med sin læge og få noget forebyggende medicin, som gør, at man ikke får så mange udbrud. Vi ved ikke, hvor mange udbrud du har haft, men det kan måske også være beroligende at vide, at de ofte bliver færre, kortere og mindre udbredte med tiden. Hos mange går de endda helt væk.
Det kan også være rart for dig at vide lidt mere om herpes og smitte generelt: Når man er smittet med herpes, kan man have sex helt som man plejer. Det er kun, mens der er udbrud med sår, at man helst skal lade være med at have sex, så man ikke smitter sin partner. Det er nemlig selve herpessåret og området omkring det, der er smitsomt. Herpes er stort set kun smitsomt, mens man har et sår eller lige før et sår kommer. Virus er altså ikke aktivt hele tiden, men kan desuden godt være aktivt nogle gange, uden at man har et udbrud med sår. Det smitter ved sex med skeden, pikken, endetarmen samt ved oralsex. Herpes kan også smitte ved berøring og kys. Har man rørt ved et herpesudbrud med sine fingre, skal man vaske dem for ikke at komme til at smitte andre eller sig selv et andet sted på kroppen, fx i øjnene. Der skal helst gå lidt tid efter herpessåret er helet, nogle dage til en uge, før man igen kan kysse og have sex. Smitten er kun i det område, man har sår, og man kan altså sagtens kysse hinanden på munden, hvis man har et udbrud på kønsdelene. Herpes "vandrer" heller ikke pludselig fra kønsdele til munden.
Desværre giver kondomer og slikkelapper ikke god beskyttelse mod smitte med herpes. Derfor må man også acceptere, at herpes er en naturlig del af det at have et sexliv. Og det har intet at gøre med, hvor mange man har haft sex med, eller om man brugte kondom/slikkelap. Virus kan ligge i kroppen i lang tid, inden man får et eventuelt udbrud. Derfor lever mange mennesker også med herpes virus i kroppen, uden at de ved det.
Det er kun når man har et herpesudbrud, at man behøver fortælle en mulig ny partner, at man er smittet. Det er op til dig selv, hvem du vil fortælle det til og hvornår, men man kan sagtens date, selvom man er smittet med herpes, og man behøver slet ikke fortælle om det med det samme. Hvis man bliver kærester og måske begynder at have regelmæssigt sex sammen, kan man vælge at fortælle det. Hvem ved, måske din partner allerede har herpes? Der er hvert fald stor sandsynlighed for, at vedkommende har virus i kroppen, også selvom de ikke har haft et udbrud endnu. Og man kan overveje, om man overhovedet gider være kærester eller have sex med en, som reagerer meget dårligt på, at man har herpes? Det siger hvert fald meget mere om dem, end det gør om dig. Der er masser af mennesker i Danmark, som lever i fantastiske parforhold, hvor kun den ene har haft herpesudbrud. Hvis man bliver kærester og har regelmæssig sex, så er risikoen for at smitte sin partner med herpes alt andet lige større. Og hvis det sker, er det da mega øv. Men så må man holde fast i, at det ikke er farligt, at have herpes, at mange smittede slet ikke får udbrud, og at de måske allerede havde virus i kroppen. I nogle parforhold, kan en åben og ærlig herpessnak faktisk være med til at bringe folk tættere, og åbne op for at begge parter tør at være sårbare.
Det netværk du efterspørger findes desværre ikke officielt i Danmark. Men der findes en masse seje mennesker på nettet, som snakker åbent om herpes, og er med til at nedbryde stigmatiseringen – det kan være, at du skal følge nogen af dem? Ved at snakke højt om det, i starten måske bare til tætte venner og familie, kan man være med til at udbrede viden og nedbryde skammen. Måske vil du opdage, at flere du kender også har herpes. Tit kan skam få lov til at vokse inde i os, hvis vi ikke deler den med nogen. Under alle omstændigheder, så skal du gøre alt i præcis det tempo, som du har lyst til.
Hvis du alligevel får en dårlig dag eller bliver usikker og ked af det, så vær god ved dig selv. Hvad ville du sige til en ven, som stod i din situation? Er der nogle ting du kan gøre, som får dig i godt humør? Og så husk på alle de mennesker, som lever fantastiske (også dating- og sex-) liv med herpes. Det skal nok blive bedre med tiden, og du er absolut ikke alene.
Det er mega sejt, at du har skrevet herind! Hvis du har andre spørgsmål eller har brug for at snakke mere, så er du altid velkommen til at skrive til os på chatten eller ringe på telefon 70202266. vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinien, X131