Spørgsmål:
Hey brevkassen Mig og min kæreste har tit sex, hvor han kommer/får udløsning oppe i mig. Efterfølgende er mit underliv begyndt at have en konstant kraftig fiskelugt, som man også kan lugte meget under sex og på hænderne… Jeg synes det er meget irriterende, men jeg tænker også det er fordi, han kommer så tit oppe i mig. Kan jeg gøre noget for at stoppe lugten uden at han skal stoppe med at komme op i mig eller kan jeg tage noget medicin for det? På forhånd tak for hjælpen

Svar:
Hej og velkommen til - og tak for dit spørgsmål!
Skeden vil altid have en duft
Først er det vigtigt at fastslå, at skedens udflåd altid vil have en duft/lugt - og at denne nemt kan påvirkes, ved de simpleste ændringer i vores dagligdag.
Der er utallige – og ofte ufarlige - grunde til, at en anderledes lugt kan forekomme. Det kan blandt andet skyldes kost (hvis man fx har spist en fødevare som asparges), hvis man har trænet og svedt, hvis man har haft vådt badetøj på, hvis man har brugt sæbe forneden i badet, hvis man er i medicinsk behandling, hvis man har hormonelle forandringer (eksempelvis grundet menstruation eller stress) – eller i forbindelse med sex.
Lugt i forbindelse med sex
Du nævner, at fiskelugten specifikt opstår, når din kæreste får udløsning oppe i dig.
Dette skyldes, at surhedsgraden (også kaldet pH-værdien) for sæd og skede-udflåd er forskellige.
Skedens miljø har nemlig en pH-værdi mellem 3,8 og 4,2, hvilket betyder, at skeden har et forholdsvis surt miljø. Det sure miljø har til formål, at forhindre bakterier, infektioner og sygdomme, og spiller derfor en central rolle i opretholdelsen af et sundt underliv.
Modsat, er sæds pH-værdi mere til den basiske side, med en pH-værdi mellem 7,2 og 8,0.
Sæden er basisk for at sikre, at sædcellerne kan overleve i skedens sure miljø, for ultimativt at øge chancen for, at en undfangelse kan finde sted.
Men! Hvis sæden neutraliserer surhedsgraden betydeligt, forstyrres skedens pH-balance -  hvoraf den fiskeagtige lugt opstår.
Hvad gør man så for at undgå fiskelugten?
Det man kan gøre for, at nedsætte risikoen for et ubalanceret miljø i skeden i forbindelse med sex, er, ved helt at undgå sæd i skeden.
Dette gøres bedst, ved brug af kondom. Hvis I ikke ønsker at bruge kondom, kunne I aftale, at din kæreste trækker sig ud, inden han får udløsning. Førstnævnte metode anbefales, da denne er mest effektiv :).
Dog er det heller ikke unormalt, at pH-værdierne på sigt kan tilpasse sig hinanden, hvilket enten mindsker fiskelugten - og i nogle tilfælde kan resultere i, at fiskelugten aftager helt. (Dette kræver dog, at ingen parter har sex med andre, at ingen i forvejen er smittet med sexsygdomme, at begge har nogenlunde helbred, og iøvrigt hver især har en pH-værdi inden for normalen).
Noget andet man kan gøre for, at forebygge en pH-ubalance, er, ved at skabe en sund mælkesyrebakterie flora.
Dette kan gøres vha. mælkesyretabletter, som blandt andet kan købes i håndkøb på apoteket, i Matas eller i større supermarkeder.
En anden metode er, at spise syrnede mælkeprodukter såsom yoghurt, A38 og skyr.
Andre simple forhåndsregler man kan tage, er, ikke at anvende sæbe forneden i badet  (heller ikke intimsæbe), ved at skifte trusser dagligt (og især efter fysisk aktivitet som forsager et fugtigt underliv), ved at bruge bomuldstrusser frem for nogle fremstillet af syntestiske stoffer, vaske hænder før berøring med underliv (eksempelvis ved onani/sex), sørge for at rengøre eventuelle sexlegetøj før brug, og generelt bruge barriere prævention (som eksempelvis kondomer eller slikkelapper) med nye partnere - og især hvis man har flere forskellige.
Hvis fiskelugten ikke forsvinder
Selvom ubalancen i sig selv ikke er farlig, øger ubelancen sandsynligheden for skedebetændelse (også kaldt skedekatar). Den fiskeagtige lugt vil ved en skedebetændelse fortsætte, forskellen er, at lugten er konstant - og altså ikke udelukkende opstår ved sex.
Skedebetændelse går ofte over af sig selv, men hvis skeden ikke selv balanceres, kan medicinsk behandling være den rette løsning. Derfor bør man altid gå til lægen, hvis lugten er konstant og fortsætter.
Husk at blive testet for sexsygdomme!
Tilsidst er det vigtigt at tilføje, at fiskelugtende udflåd, farveændring af udflåd eller højere produktion af udflåd end ellers, også kan være symptom på sexsygdomme.
Hvis man har et aktivt sexliv, er det derfor altid en god idé med regelmæssige rutine-check -  især hvis man har skiftende partnere (også hvis man er god til at huske barriere prævention -  også hvis man ingen symptomer har).
Ligeledes er det altid en god idé, at man ved indledelsen af en ny seksuel og monogam relation, bliver tjekket. Tag eventuelt hinanden under armen, og gør det til en date! At blive testet sammen, kan sagtens gøres til en hyggelig (og måske endda romantisk og sexet?) aktivitet :)
Vi håber, at du/I kan bruge svaret til noget – og ellers er I altid velkomne til at skrive ind igen.
Vi har åbent alle hverdage mellem 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Mange hilsner,
Privatsnak
XX 129