Spørgsmål:
Jeg har nu flere gange oplevet, at jeg har raget på min kæreste og forsøgt på sex mens jeg sover. Heldigvis er hun ikke sur over det og slår det hen, men det går mig meget på at jeg ikke aner at jeg har gjort det i løbet af natten. Det er særligt når jeg kommer hjem fra en bytur, men for nyligt har det også været en gang hvor jeg var ædru. Det er selvfølgelig ikke okay, men ved ikke hvordan jeg skal få det stoppet. Tak på forhånd.

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Du gør det helt rigtige ved at tage ansvar for situationen og forsøge at finde løsninger.
Der findes en sjælden søvnlidelse som hedder sexsomnia. Det kan sammenlignes lidt med at gå i søvne, men hvor bevægelserne er af seksuel karakter, enten på sig selv eller andre. Vi kan ikke udrede dig og det er slet ikke sikkert, at du lider af sexsomnia, men du kan bede din egen læge henvise dig til sexologisk klink til udredning og eventuel behandling.
Helt lavpraktisk kan du gøre dig nogle foranstaltninger, som gør at du ikke kommer i en situation, hvor du kommer til at krænke eller begå overgreb på din kæreste i søvne. Måske du kan sove på sofaen, når du kommer hjem efter en bytur? Eller I kan have en lang pude i mellem jer, når I sover sammen?
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage fra 15.00 – 19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien