Spørgsmål:
Hvis man har mistanke om at man har herpes, fordi et par stykker af dem man har været sammen med har fået et udbrud, skal man så blive tjekket for den kønssygdom - selvom man IKKE selv har nogle symptomer?

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål! Hvis man vil testes for herpesvirus, så skal man have taget en blodprøve hos sin læge. Det er egentligt op til dig selv, om du gerne vil testes. Størstedelen af alle i Danmark har herpesvirus i kroppen, så det er derfor slet ikke sikkert, at det er dig, der har smittet dem – og slet ikke, hvis du aldrig har haft et udbrud. Herpes er nemlig ikke særlig smitsomt, når man ikke har et aktivt udbrud. Så der er større sandsynlighed for, at de har fået det andetsteds fra. Herpes kan godt ligge i kroppen i lang tid, inden man får sit første udbrud. Når det er sagt, så kan man jo have udbrud, som er så milde, at man ikke lige opdager det, så det kan selvfølgelig ikke udelukkes.
Det kan være en god ide for dig at overveje, hvad du vil bruge dit testsvar til. Det gør nemlig ikke nogen forskel for ens sexliv, hvorvidt man har herpesvirus i kroppen. Derfor er det faktisk heller ikke en test, som man normalt når lavet – heller ikke selvom man fx er i et fast forhold med en, som har regelmæssige herpesudbrud. Lægen stiller i stedet diagnosen på de kliniske symptomer ved et evt. udbrud. Der er heller ikke noget farligt ved at have herpesvirus i kroppen. Derfor kan man spørge sig selv, om et positivt testsvar i virkeligheden ikke bare bidrager til større forvirring? Rigtig mange mennesker har herpesvirus i kroppen, uden at de ved det, fordi de aldrig mærker noget til det – og så smitter man som udgangspunkt heller ikke. Hvis du gerne vil testes, vil du nok opleve, at der er en del læger, som ikke vil teste dig. Det skyldes som forklaret, at testsvaret ikke gør nogen forskel for din fremadrettede adfærd, sundhedsrisiko eller behandling. Men hvis du selv tænker, at det vil give dig ro i mave, så tage en snak med din læge om det.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive herind på chatten eller ringe på telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinien, XX131