Spørgsmål:
Jeg er 49 år og har aldrig været glad for sex det er nok 15 år siden jeg havde sex jeg kunne godt tænke mig en kæreste men bare ikke sex delen er jeg a sexuel? Mvh Charlotte

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Hvis du ikke er glad for sex, så er det først og fremmest helt okay. Der er mange mennesker der ikke har særlig meget lyst til sex, eller slet ikke. Man behøver ikke putte sig selv i en kasse som aseksuel, hvis man ikke har lyst til det. Men det kan også være rigtig dejligt for en selv.
Man kan derfor også sagtens finde en kæreste, hvor sex ikke betyder så meget – eller noget som helst.
Ved den mere traditionelle dating, er det måske en god ide at være åben omkring det, så man får kridtet sine egne behov op, før man kommer for langt ind i en relation. Men der er også steder, hvor det er helt indforstået, at man søger en romantisk relation og ikke nødvendigvis sex.
Foreningen FAD (Foreningen for aseksuelle i Danmark), kunne måske være rigtig god for dig at undersøge. De kan blandt andet lede dig på vej til at møde andre aseksuelle, hvis det er noget du har lyst til.
Det er helt okay at være aseksuel, have nedsat sexlyst eller ligge et sted midt i mellem – og man kan sagtens finde en romantisk partner eller venner, der har det på samme måde som dig – og forstår din situation meget bedre end alle andre.
Vi håber du kunne bruge svaret til noget
Mvh Sexlinien xx21