Spørgsmål:
Hej sexlinjen. Jeg har skrevet herind et par gange før, bl.a. fordi jeg tænder på når folk ikke kan holde sig, og tisser og skider i bukserne… mega ulækkert… Så har jeg skrevet til jer fordi jeg ikke kan komme under sex, og fordi mig og kæresten havde problemer med stillingerne. Denne gang er det en god blanding af det hele. Jeg har nemlig på fornemmelsen, at jeg selv er skyld i at jeg ikke kan komme under sex. Jeg har aldrig kunne få orgasme, uden jeg har set porno med folk der ikke kan holde sig… hvis jeg ikke kan finde de rigtige videoer sker der ikke en dyt, og så kommer jeg ikke uanset hvad jeg gør. Efter lang tid er det blevet værre og værre, så nu kan jeg bruge over en time på det før jeg kommer, og jeg får svære og svære ved at tilfredsstille mig selv. Jeg kan kun gøre det med vibrator. Engang kunne jeg med hånden, men så ville jeg prøve vibrator, og det var bare virkelig dejligt, så jeg fortsatte, men ja… nu er det, det eneste der hjælper. Hvad kan jeg gøre?? Jeg har overvejet at prøve erotisk hypnose, for evt at få styr på min lyst. Og så har jeg læst at mænd kan have svært ved at få udløsning under sex, hvis de onanere for meget. Fordi de så bliver vandt til at gøre det på én måde, og så virker intet anden. Mon det er det samme med kvinder?? Og tror i det kan blive bedre, hvis jeg onanere mindre, og prøver at lade vær med at se porno??

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål.
Vi er glade for, at du har kunnet bruge vores rådgivning tidligere. Mon det har været på chat, telefon eller her på brevkassen? Vi spørger, fordi dit spørgsmål i denne omgang ville passe bedre til et af vores andre formater, hvor det i højere grad er muligt at spørge ind til dine tanker og at have en rådgivende samtale omkring det. Måske du kunne have lyst til at ringe ind til os i næste uge?
Såfremt det ikke passer dig at ringe ind, vil vi her forsøge at samle op på nogle af de ting, du spørger om.
Du skriver, at du er bekymret for, om du selv er skyld i, at du ikke kommer under sex med din kæreste. og du nævner forskellige ting, som måske kunne spille ind. Når du nævner, at du engang kunne 'nøjes' med at onanere med fingrene, men at det nu kræver en vibrator, før du kommer, og at du engang kunne 'nøjes' med at se videoer - nu gør de heller ikke tricket for dig længere. Det er rigtigt, at man kan blive vant til at opnå orgasme på en bestemt måde - og det er også rigtigt, at vibrationerne fra en vibrator jo aldrig vil være samme bevægelser, som man kan lave med fingrene. At sexlegetøj bliver en del af vores sexliv er der intet galt i - for langt de fleste vil det være en dejlig ting og måske også en form for forbedring af den sex, de har. Det lyder dog på dig som om, at du godt kunne tænke dig, at kunne komme på andre måder også, hvilket også er helt rimeligt.
Vi kan ikke ud fra din besked tyde, om du mon har prøvet at eksperimentere med andre former for porno? Hjernen fungerer jo - på godt og ondt på en måde, hvor vi ikke direkte kan styre, hvad vi tænker eller tænder på - men vi kan påvirke det. Hjernen er nemlig også simpel i den forstand, at den vil være mere tilbøjelig til at tænke på det, den bliver eksponeret for, altså det vi viser eller præsenterer for den. Den kan altså vænnes til at tænke anderledes, men det kan ikke gøres, uden at man først selv bliver opmærksom på det. Hvis ikke du allerede har prøvet det, kunne du måske prøve at sætte noget porno på - og så lade være med at have fokus på, at du nødvendigvis skal få din orgasme af det.
Du foreslår selv forskellige handlemuligheder. Vedrørende erotisk massage har vi svært ved at vejlede dig i, hvorvidt dette kunne være en god idé eller ikke. Der er mange forskellige typer, og der er stor forskel på, hvorvidt det er noget, folk oplever virker for dem. Når du skriver 'få styr på min lyst', tænker vi på, om ikke løsningen på, at du har svært ved at komme ligger et andet sted? Omvendt kan det også læses som om, at du er ked af, at du tænder på toiletsex?
Du nævner at have læst, at mænd kan have svært ved at få udløsning, hvis de onanerer meget. Der er selvfølgelig mange nuancer til sådan en konstatering, men det er rigtigt, at mænd kan opleve, at der ikke kommer meget sæd - hvis de kort forinden har fået en udløsning. Det er simpelthen bare pga. biologi og tempoet for produktionen af ny sæd i testiklerne.
Noget andet, der måske kan give mening for dig, er det her med, at orgasmen på trods af at være en fysisk kropslig reaktion - også påvirkes enormt meget af det mentale. Når vi har sex, enten med os selv eller med andre, vil mange beskrive det som en oplevelse af virkelig at være tilstede i sin egen krop og i momentet. At hovedet slukker og man ikke tænker på så meget andet, end at det føles dejligt, det man er igang med. Når man så i længere tid bliver stimuleret de helt rigtige steder, vil mange opnå orgasme, og når vi nævner det her, er det fordi vi tænker på, om du mon, når du har sex med din kæreste eller med dig selv - er meget oppe i dit eget hoved? Det lyder på din besked som om, at de her ting fylder meget for dig, og selvom det er et svært råd at følge, så kan det godt blive endnu sværere, jo mere man tænker over det. Måske det ikke er tilfældet for dig?
Som du nok kan høre på vores svar - har vi også mange spørgsmål, som vi kunne være interesserede i at tale med dig om for at kunne give dig den bedst mulige rådgivning, og vi håber derfor, at du kunne have mod på at kontakte os igen på enten chat eller telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra klokken 15-19.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx125