Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg har endnu ikke haft sex, og det har i lang tid ( over to år) været noget jeg skammer mig over. Nogle gange fylder det mere end andre gange. Pt går jeg. på højskole, med næsten kun kvinder, som snakker om sex de har haft, og at de savner sex. Jeg føler mig som en kæmpe noob, og tier stille for jeg har ikke noget at byde ind med, men lader som om at jeg har haft det, så de ikke fatter mistanke. Jeg vil gerne have det, men er så frygteligt bange for reaktionen og de fordomme/tanker der kan komme, hvis man fortæller en fyr, at man er 22 år og virgin. I november 2023 var jeg tæt på at have sex med en fyr i Portugal og så spurgte han mig, nok fordi jeg virkede uerfaren: "are you a virgin" - så pinligt! Jeg flygtede og var flov, selvom han var venlig. Jeg vil gerne have det overstået, for jeg tror virkelig at jeg ville nyde at udforske mit sexliv med andre efterfølgende. Har I nogle råd? Venlig hilsen den fortivlede og flove 22-årige jomfru

Svar:
Hej og mange tak for din henvendelse!
Vi kan godt forstå, at du kan blive lidt fortvivlet over din situation – det må være ubehageligt at gå med en følelse af, at man burde vide og have oplevet ting, som man ikke har prøvet. Det kan få mange mennesker til at føle sig forkerte. Det er vigtigt for os, at fortælle dig, at du ikke er forkert, fordi du ikke har haft sex endnu. Forskellige folk har deres ’første gang’ på forskellige tidspunkter i livet, og man er ikke mere eller mindre værd, fordi det sker lidt senere for én.
Og desuden er du slet heller ikke alene med at have en lidt højere alder end mange ellers har, når de har sex for første gang. Faktisk er omtrent én ud af ti unge fyldt 24 år, før de har deres første gang. Ud fra den statistik vil I formentlig være nogle stykker bare på din højskole, som ikke har haft sex endnu. Måske er der andre, der, ligesom dig, føler at det er bedst at lade som om, at de har prøvet at have sex. Og det er jo ærgerligt, fordi det forhindrer, at man kan snakke sammen om, hvad der er svært og hvorfor tingene er svære. Vi håber at det kan hjælpe lidt på de negative følelser, at du ved at du bestemt ikke er den eneste 22-årige i Danmark, som ikke har haft sex endnu – det er faktisk mere almindeligt end mange tror – og det er ikke nogen forhindring for, at du kan have et langt og skønt sexliv foran dig.
Men selvom det hverken er forkert eller særlig ualmindeligt, at du ikke har haft sex endnu, så forstår vi selvfølgelig godt, at du gerne vil prøve at have sex. Både så du ikke længere skal sidde med følelsen af, at være en ’noob,’ som du beskriver – men også fordi sex kan være rigtig dejligt, skønt, sjovt og spændende og for mange mennesker er en god og vigtig del af deres liv. Det fortjener du lige så meget som alle andre.
Derfor vil vi også gerne dele nogle tanker med dig, som måske kan hjælpe lidt til, at sex kan komme til at ske for dig snart og på en god måde. Først vil vi gerne sige, at selvom det altid som udgangspunkt er bedst at være ærlig, så skylder du ikke nogen at fortælle, at du ikke har haft sex før. Det er privat information om dig, som du helt selv styrer, hvem der skal have del i. Det er måske en hjælp at huske på det, hvis du på et tidspunkt er i en situation som den i Portugal. Du bestemmer selv, hvad du vil svare dér. Hvis personen stillede dig spørgsmålet, fordi han måske kunne mærke, at du var lidt usikker, så husk på at man kan være akavet eller usikker af mange grunde, når man skal have sex – også selvom man har prøvet det mange gange før. Så du er ikke nødvendigvis ’afsløret,’ bare fordi du bliver usikker i situationen.
Man kan også håbe på, at du møder en rar person, som du har tilstrækkelig tillid til, så du er tryg i at fortælle vedkommende, at det er din første gang. Tit kan der være en masse skam forbundet med denne her slags små, private ’hemmeligheder,’ og det kan virke rigtig afslappende og tryghedsskabende, at fortælle det andet menneske om det. Hvis personen er sød, vil de sikkert også være en lille tand ekstra opmærksom på, hvordan du har det i situationen, og det er kun en god ting.
Dog skal det også siges, at den første gang godt kan være lidt akavet og ikke altid er superromantisk – det gælder uanset om man er 15, 18, 22 eller 35 år gammel første gang man har sex. Det kan selvfølgelig være rart, og det er det også tit, men vi får bare lyst til at skrive dette, så du ikke skal tro, at den første gang skal være med en person som du er vildt forelsket og under det helt perfekte forhold. Mindre end det kan også være helt fint og godt.
Vi ved ikke hvad dine erfaringer med onani er, men det kan muligvis også være rart for dig, at prøve at eksperimentere lidt med det på egen hånd. Selvom det ikke er det samme som at have sex med at andet menneske, så vækker onani alligevel nogle af de samme følelser i kroppen og sindet, og det kan derfor gøre dig mere vant til de følelser, hvis du prøver at onanere lidt med dig selv i trygge, private omgivelser. Måske det kan få det hele til at føles lidt mere bekendt og mindre overvældende.
Vi håber at de ting, vi har skrevet kan være en hjælp for dig. Og vi håber, at du måske vil føle dig lidt mindre flov. Hvis du har opfølgende spørgsmål eller godt kunne bruge lidt yderligere vejledning, er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140