Spørgsmål:
Hej jeg er en 17 årig pige, jeg er bekymret for om jeg ikke kan blive gravid i fremtiden? Jeg har en partner som jeg har haft ubeskyttet sex med i 6 måneder, ca 1-3 gange om ugen frem til dagen i dag, altså det vil sige i de 6 måneder har jeg haft sex hver uge der gået frem til nu. Og jeg er ikke blevet gravid. Jeg er selvfølgelig taknemlig for at jeg ikke er blevet gravid, men jeg er begyndt at blive bekymret for om det er normalt? Jeg håber i kan hjælpe mig med eg svar da jeg ikke har nogen at snakke om det med.

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Du skriver at din partner og dig har haft en del ubeskyttet sex henover de seneste 6 måneder, men du skriver ikke hvorvidt din partner får udløsning i dig, eller ej. Det kan nemlig gøre hele forskellen. De fleste 17 årige ville være blevet gravide inden for 6 måneder, hvis de har dyrket ubeskyttet sex flere gange om ugen. Der vil dog også være nogen der ikke bliver gravide inden for 6 måneder, måske fordi de ikke har haft sex på de dage hvor de har haft deres ægløsning. Du kan læse mere om ægløsning på vores hjemmeside her
Vi kan ikke vide om du har mere svært ved at blive gravid end andre, men du kan bede din læge om at få en henvisning til en gynækolog hvor du kan få scannet din livmoder og æggestokke for at se om alt ser ud som det skal, hvis du er nervøs for om du har svært ved at blive gravid i fremtiden.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er : 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien