Spørgsmål:
Hej Jeg er en pige på 20 år og har en dejlig kæreste. For tiden døjer jeg meget med jalousi.. ikke så meget ift. at han er sammen med andre, men tanken om at han kigger på andre. Jeg ved godt, at det er helt okay at man kigger på andre, men jeg har virkelig svært ved tanken om at han kan finde andre attraktive. Måske fordi, at jeg ikke selv har det på den måde. Her den anden dag kom jeg til at kigge på hans søgehistorik på hans computer. Jeg var meget flov efter og vidste godt at det var meget forkert af mig. Jeg så, at han har set youtube videoer af andre danske piger. Den ene youtuber har han før givet udtryk for, at han synes hun var “lækker engang”. Det gjorde mig så ked af det. Også fordi, at det er en youtube, som jeg selv har fuldt i mange år. Jeg ved, at han har onananeret til det, da jeg brød grædende sammen efter, da jeg fortalte ham, hvad jeg var kommet til. Han blev ikke sur på mig, men var mere ked af, at jeg havde “behov” for at kigge. Det jeg har aller sværest ved er, at håndtere er at han onanere til andre pigers youtubevideoer. Jeg synes som sådan at porno er okay, da det er “mennesker som har sex” og lavet til at “ophidse folk”. Men min hjerne kan slet ikke kapere, at han bliver tilfredsstillet af at kigge på andre danske youtubere som snakker, er ude og rejse og skifter tøj. Føler ligeså godt det kunne have været min veninde han onanerede til, da det bare er helt almindelige piger. Det bunder jo helt sikkert også i usikkerheder i mig selv og min tilstrækkelighed, selvom han bekræfter mig. Og det gør det endnu svære, når han er i en periode, hvor han ikke har så meget lyst til sex med mig. Alt dette var ikke blevet sat i gang, hvis bare jeg havde ladet være med at kigge i den søgehistorik, men nu er det sket. Jeg føler mig som en irretrende ængstelig kæreste, som altid ødelægger den gode stemning, når jeg bliver jaloux og er allermest usikker på mig selv. Har svært ved at finde ud af om det er okay at sige at det er svært for mig, at han onanerer til almindelige piger han potentielt kan støde ind i på gaden eller om jeg skal lade være. For det var jo heller ikke meningen jeg skulle vide det. Jeg grubler over om det er okay og normalt at han gør det? og hvordan jeg skal håndtere det? for hvornår er det okay og ikke-okay, at sætte grænser?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål
Rigtig mange i forhold oplever at komme i situationer hvor man stille spørgsmålstegn ved om ens følelser og grænsesætning er berettiget eller om det er ens partner som er forkert på den. Det er dog også et spørgsmål der er rigtig svært at svare på og nok kun et som du og din kæreste sammen kan finde svaret på. Vi kan dog vende nogle perspektiver, som du kan tænke over om snakke med din kæreste om.
At sætte grænser omkring ens kærestes adfærd, som vækker jalousifølelser i en, kan være en rigtig svær balancegang. På den ene side er du altid i din gode ret til at sætte grænser og italesætte hvad du kan og ikke kan acceptere i et forhold. I nogle forhold laver man regler om at ingen må se porno da de føler at det er grænseoverskridende og for dem føles som utroskab, samtidig lever nogle i åbne forhold hvor begge parter har sex med andre, og ikke føler at det er utroskab. Grænser i forhold til hvornår noget vækker jalousifølelser, er dermed meget forskellige fra forhold til forhold. Men selvom du er i din gode ret til at sætte grænser, kan det måske også føles invasivt for din kæreste. Mange har udover et seksuelt liv med deres partner også et privat seksuelt liv som de gerne vil værne om. Men alt dette er kun antagelser og det vil nok være bedst at snakke med ham om det.
Du skriver også at du føler at det bunder i nogle usikkerheder omkring dig selv. Vi tænker at det også kunne være en god ide at få hjælp til de usikkerheder hvis du føler at de fylder og har været der længe. Du kan f.eks. tale med folk fra headspace der er vant til at snakke om den her slags problematikker. Hvis man har det svært ved sig selv kan man nemlig godt få en tendens til at søge bekræftelse udefra, men uden at det rigtig tilfredsstiller det behov man har for at føle sig godt tilpas. Det er ikke nødvendigvis sådan du har det, men det kan værd at undersøge hvad du tænker ligger bag det du føler er usikkerheder.
For at opsummere så er det en meget individuelt hvilke grænser man føler er okay i sit parforhold, men dig og din kæreste bør snakke om det for at finde ud af hvad I begge er komfortable med.
Vi har prøvet at svare så godt som muligt, men hvis du har mod på det, vil vi rigtig gerne opfordre dig til at ringe ind og tale om det i telefonen da det er nogle gode og komplekse spørgsmål du stiller som er lidt nemmere at svare på over telefonen. Vores nummer er 70202266 og vi har åben alle hverdage mellem 15-19.
Mvh Sexlinien XX18