Spørgsmål:
Hej :) Jeg fik lagt spiral i går, og er i tvivl om hvornår man må have sex igen. Jeg har læst meget på det og der står forskellige ting b.la at man ikke skal have sex den første uge, men der står andre steder man gerne må så længe man bruger kondom. Så jeg er i tvivl om hvornår jeg må have sex igen Mvh pige på 17 :)

Svar:
Hejsa med dig
Hvor er det godt du skriver ind, tak.
Det er meget almindeligt at der er lidt blødning efter opsætningen af spiralen, som kan vare op til en uge. Så længe der er blødning, må du ikke have sex (med og uden kondom), bruge tampon eller gå i karbad, svømmebassin eller havbad. Du må gerne tage brusebad. Når den første blødning i forbindelse med opsætningen er ophørt, må du gerne have sex.
Grunden til, at man skal vente er, fordi der er øget risiko for infektion i underlivet, mens man bløder.
Blot til info: Spiralen beskytter desværre ikke mod smitte med sexsygdomme (klamydia, kønsvorter, Gonorré m.m.). Derfor er det en god idé at bruge kondom, hvis du ikke har en fast partner.
Du kan se mere herinde på Sexlinien om spiral her, hvor vi skriver om både hormonspiral og kobberspiral.
Hvis du har flere spørgsmål er du altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22
66.
Med venlig hilsen
Sexlinien