Spørgsmål:
Jeg har virkeligt svært ved at kunne opretholde fokus under noget seksuelt. Selvom jeg har lyst forsvinder jeg langt væk i en mærkelig tankestrøm. Det går mig meget på og gør at jeg ikke kan nyde det. Hvad kan man gøre ved det og er det normalt?

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Hvor er det godt at du skriver herind. Det er nemlig helt normalt det som du oplever. Og vi vil næsten vove at påstå, at det er noget som alle oplever i løbet af deres liv. Der kan være flere forskellige årsager til at man mister fokus under sex. Mange mennesker har et stort behov for at kunne føle sig trygge og afslappede, før de kan give slip, og bare give sig selv lov til at være til stede i nuet og mærke kroppen. Tryghed kan oftest komme hvis man kender sin partner godt, eller kan have en god kommunikation med vedkommende, hvor man føler sig hørt og respekteret. Mange ting kan forhindre os i at slappe af. Bekymringer, stress, smerter, ydrer omstændigheder (man ligger ubehageligt, man frygter at blive opdaget osv.) præstrationsangst, traumer,  mangel på følelser (hvis et er med en person vi gerne vil have følelser for), nervøsitet osv.
Hvis du ikke umidddelbart kan finde en mere dybereliggende årsag eller, så kommer vi her med et par forslag du kan se om du kan bruge til noget.
1) Du og din partner kan forsøge at bruge lang tid på kæl, nus, kys, massage osv. inden at I begynder at involvere kønsorganerne. I kan også aftale at selvom I ligger jer ned og nusser uden tøj på, behøves det ikke at føre til sex. Nogengange kan presset ift. at man bør have sex, gøre at man let mister fokus, fordi man i stedet måske oplever at skulle præstere eller "udrette" noget seksuelt.
2) Forsøg at normaliser at du mister fokus, det oplever alle, og der er ikke noget galt med dig. Ingen mennesker kan holde fuld fokus hver gang de har sex. Lige som at vi ikke kan det når vi læser en bog, ser en film, spiller et spil osv.
3) Fortæl den person du er sammen med, at du har nemt ved at forsvinde væk i dine tanker -også selvom at du har lyst og gerne vil nyde det. Sørg for at I har god tid, og fortæl din partner at du har brug for at vide, at I ikke har travlt.
Vi håber at du finder svaret brugbart, men du er altid velkommen til at skrive igen! Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem 15 og 19. Telefonnummer: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien