Spørgsmål:
Under sex med min dejlige kæreste som jeg har været sammen med i et stykke tid nu kan jeg ikke få en orgasme. Ikke fordi jeg ikke tænder på hende eller sexen ikke er god. Jeg kan bare ikke også selvom det føles som om den er lige ved, så sker der bare intet…

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål.
Der er mange forskellige ting, der kan påvirke din mulighed for at opnå orgasme under sex. Her er nogle eksempler på hvad det kan være:
Stress eller angst: Høje niveauer af stress eller angst kan påvirke din evne til at slappe af og nyde sex. Hvis du bekymrer dig om ting som arbejde, familie eller dit forhold, kan det være svært at give slip og opnå orgasme.
Psykologiske faktorer: Nogle mennesker har svært ved at give slip og slappe af under sex, fordi de føler sig selvbevidste eller nervøse. Dette kan også påvirke din evne til at opnå orgasme.Hvis du har svært ved at opnå orgasme under sex, kan det være en god idé at tale med din partner og/eller en sundhedsperson. De kan hjælpe dig med at identificere årsagerne til problemet og foreslå løsninger, så du kan nyde sex mere fuldt ud. I forbindelse med sex, bruger vi vores del af hjernen som vi forbinder med "nydelse", men vi kan godt komme til at bruge "præstationsdelen", hvis vi er meget nervøse. Når det sker, kan det forhindre os i at få en orgasme. Her vil et trick være at prøve at fokusere på at du godt kan.
Tidligere seksuelle oplevelser: Hvis du har haft negative seksuelle oplevelser i fortiden, kan det påvirke din evne til at opnå orgasme i fremtiden. Det kan være alt fra seksuelt misbrug til dårlige seksuelle oplevelser med tidligere partnere.
Medicin eller alkohol: Nogle typer af medicin og alkohol kan påvirke din evne til at opnå orgasme. Hvis du tager medicin, som påvirker dit nervesystem, kan det gøre det sværere for dig at opnå orgasme. Alkohol kan også påvirke din evne til at slappe af og fokusere på sex.
Fysiske faktorer: Nogle gange kan fysiske faktorer såsom hormonelle problemer, traumer eller helbredsmæssige problemer som diabetes eller hjertesygdomme påvirke din evne til at opnå orgasme. Hvis du onanerer ofte, kan det også være grunden til det. I så fald vil det være en god idé at holde pauser op til at du skal have sex med din kæreste.
En måde hvorpå du kan prøve at blive klogere på hvad der kan være grunden til det er svært for dig, er at være opmærksom på om det sker hele tiden eller kun i forbindelse med når du har sex med din kæreste. Hvis du f.eks. godt kan få en orgasme når du onanerer, er det sandsynligvis ikke noget fysisk.
Det kan være meget individuelt, så hvis vi skal kunne hjælpe dig bedre end det ovenstående, så er du velkommen til at kontakte os på chat eller telefon. Vi har åbent 15-19 og vores nummer er 70 20 22 66.
Mvh Sexlinien