Spørgsmål:
Hej jeg har en kæreste og vi har været sammen i 4 år nu, og jeg har pludseligt mistet al min sex lyst, og det er ikke fordi jeg ikke kan li ham, jeg har bare ikke lyst til noget sexuelt, og det er SÅ kedeligt og ødelægger så meget. Jeg ved ikke om jeg måske fejler noget eller on det er normalt det her?

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål.
Du beskriver ikke hvor længe dette problem har stået på. Det er helt almindeligt at have perioder med mindre/ingen sexlyst. Mange mennesker oplever i løbet af deres liv ikke at have lyst til sex af den ene eller anden grund.  Det kan f.eks være på grund hvordan du har det i livet; om du er glad, stresset, trist, er på medicin, hvordan dit selvværd er, eller hvordan du ellers har det fysisk og psykisk. Er der noget bestemt, som fylder i dig for tiden?
Det kan være et sted at starte; at finde ud af, hvad det er, der gør at du oplever ikke at have lyst. En øvelse kan f.eks. være at øve sig i at mærke, hvordan det føles når du ikke har lyst, og om der i de perioder er bestemte ting, der fylder; skole, stress, eller andre ting, der kan påvirke din sexlyst.
Nogle seksuelle problemer bliver desuden løst ved, at man taler med andre om det. Har du talt med din kæreste eller andre om det? At tale om det med den, man har sex med, eller med andre man føler sig tryg ved, kan nogle gange hjælpe med at fjerne nogle for høje forventninger til hinanden og den sex, man har sammen.
Andre seksuelle problemer kan du tale med din læge om for at høre, om problemet kan have en fysisk årsag.
Du er også meget velkommen til at kontakte os igen til en uddybende snak. Det kan være på chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem kl.15 og 19.
Hilsen Sexlinien, xx128