Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg ved ikke hvorfor det gør ondt i min skede når jeg har sex med min kæreste. Det giver sådan nogle jag inde i skeden og det kan også godt svige. Det gør nogle gange også ondt i lidt tid efter. Det kan også godt gøre ondt hvis han giver mig finger langt oppe. Har kun været seksuelt aktiv i under 4 måneder. Håber i kan hjælpe mig.

Svar:
Hej
Det er helt almindeligt at opleve sex ikke er rart, kan gøre ondt eller lignende, særligt hvis man ikke har været seksuelt aktiv så længe. Det handler om at lære sin egen krop og ens partner(e)s krop. Det kræver tålmodighed og øvelse. Men når det er sagt, så er det ikke meningen sex skal gøre ondt og der mange ting man kan gøre!
Hvis man oplever smerter under sex, vil vi altid anbefale at man stopper og fortæller sin partner, hvad der gør ondt. Det kan være I kan finde ud af at en bestemt bevægelse eller stilling der gør mindre ondt.
Der kan være flere grunde til, at man kan opleve smerter ved sex. Hvis man har penetrationssex (f.eks. penis i skede), kan det nogle gange gøre ondt hvis skeden spænder op eller ikke er våd nok. Her kan en løsning være, at fokusere på at varme kroppen op, hvilket kan gøres ved kys, nus, at slikke mm. Det kaldes populært for ”forspil”. Det er dog vigtigt at nævne, at man sagtens kan have sex uden at have penis i vagina sex. Nogle synes også det gør mindre ondt, når de bruger glidecreme. Læs evt. mere om forskellige former for sex her.
Hvis du oplever smerter længe efter og f.eks. også når du tisser, kan det være en god idé at opsøge egen læge, fordi så kan det være en sexsygdom, allergi eller noget helt tredje.
Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at skrive ind på chatten eller ringe ind på tlf (70202266) alle hverdag fra kl 15.00-19.00.
Mvh
Sexlinien, xx128