Spørgsmål:
hej jeg har det problem at jeg ikke kan fp en tampon op og jeg synes jeg er virkelig stram forneden og det gør super ondt. Min kæreste gav mig finger her for nylig og jeg synes bare det gør virkelig ondt, når noget kommer sådan op. Og når jeg kigger på mig selv nedefra med et spejl, synes jeg ikke rigtig at jeg kan se det hul hvor tamponen fx skal op.

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål.
Vi besvarer dit spørgsmål i to dele, da der kan være forskellige løsninger på henholdsvis tampon og at få finger.
Der kan være flere grunde til, at du har det svært ved at bruge en tampon. Det kan være, at du skal prøve en anden model eller størrelse. Det handler om at finde den størrelse og model som passer til din krop. Det kan også være, at du skal prøve lidt forskellige vinkler. Oftest skal man vinkle tamponen lidt mod numsehullet, da skeden ikke er lige. Nogle synes, at det er nemmere at sidde på hug og føre tamponen op og nogle andre har en præference for at stå op og gøre det.
Noget andet er, at hvis du ikke har haft noget i din skede før, kan det kræve lidt tålmodighed og øvelse at kunne føre noget op i skeden. Dette gælder også i forhold til at få finger. Der er flere forskellige måder det kan gøres på, så det handler i høj grad om at finde ud af hvad man kan lide. For nogle er det rarere at gnide med fingrene omkring klitoris (Den lille knop mellem de indre kønslæber lige over skedens indgang). Andre kan godt lide at der stikkes en finger ind - hertil kan det være I kan være opmærksomme på om fingeren/området er vådt nok. Hvis I f.eks. bruger glidecreme, kan det hjælpe på at det gør mindre ondt.
Det handler også om at slappe af, så det kan være godt sikre du føler dig tryg i det. Hvis man er utryg og/eller spænder i kroppen, kan det godt gøre mere ondt. Derfor kan det være en god idé at tale sammen før, under og efter, for at sikre I gør noget, som er rart for jer begge.
Den kan du læse mere om klitoris her og håndsex her.
Vi håber, at svaret her er en hjælp. Ellers kan du chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19.
Mvh
Sexlinien, xx128