Spørgsmål:
Hej Sexlinien Jeg har aldrig rigtig været en der onanerede. Det var ikke noget jeg havde et behov for, og jeg har stadig ikke det behov. Til stor ærgrelse for mig nu, som 18-årig i mit første forhold der efterhånden har varet over et år. Det har skabt problemer fordi jeg ingen erfaring har med onani og orgasme. Derfor har jeg en meget lav sexlyst, da jeg som sagt aldrig har haft et behov for noget. Det står i stor kontrast til min kæreste med meget høj sexlyst og skaber lidt problemer. Nu er vi begyndt at tro at der måske er noget galt fysisk med mig. Vi har købt en billig vibrator hvor jeg knap nok kan mærke vibrationerne i klitoris, og når min kæreste prøver med hænderne er det enten minimal følelse eller alt for meget. Jeg har derfor ikke rigtig en oplevelse af vildt meget velbehag, sådan som jeg kan se min kæreste har når jeg rører ved ham. Det er utroligt frustrerende at føle at man er problemet i forholdet og frygte at han i sidste ende ikke gider mig mere, selvom han er vildt sød omkring det hele. Frygten sidder der altid lidt når jeg igen igen afbryder sex selvom jeg har gjort et forsøg. Har I nogen som helst ide til hvad der kan være galt? Eller generelle råd til at få mig “i gang”? På forhånd tak, AnonymPige

Svar:
Hej og tusinde mange tak for dit spørgsmål!
Det lyder ret naturligt at du aldrig har onaneret, hvis du aldrig har følt et behov for det. Engang var det nærmest skamfuldt at onanere, og nu er det nærmest skamfuldt ikke at gøre det. Hos Sexlinien mener vi dog, at ingen af delene bør være forbundet med skam. Det er helt normalt at have lyst til at onanere, men også fuldstændig normalt ikke at have.
Umiddelbart tænker vi ikke der er noget fysisk galt med dig. Du beskriver nemlig at det også kan føles som alt for meget, så det virker til at du har din følsomhed intakt. Det er nok nærmere noget psykisk der er på spil. Har du overhoved lyst til at have sex? Det er ikke alle mennesker der har lyst til at have sex. Nogle har måske sjældent lyst, mens andre aldrig har. Nogle vil gerne være intime og romantiske på en ikke seksuel måde, andre har slet ikke det store behov for fysisk intimitet. Seksuel lyst er en individuel fornemmelse, og netop nok også derfor kan sex også være en ret kompliceret størrelse i intime relationer.
Du er ikke problemet i dit forhold, og det lyder faktisk virkelig hårdt, at du er bange for at han forlader dig, hvis ikke I har sex sammen. For de flestes vedkommende, får de i hvert ikke mere lyst til sex ved at de føler sig presset til det. Du skylder ikke nogen mennesker at have sex med dem, heller ikke din kæreste. Det gør man aldrig.
Har du mon hørt om aseksualitet? De fleste aseksuelle tiltrækkes følelsesmæssigt og romantisk af andre, men finder ingen eller meget lidt interesse i den del af seksualiteten der involverer decideret sex, mens de stadig gerne vil mærke varme, ømhed, kærtegn osv. Vi kan, eller vil på ingen måde konkluderer hvorvidt du er aseksuel eller ej. Men vi kan anbefale dig at læse mere om det, for at se om nogle af informationerne vækker genkendelse hos dig?
Lige som det er ret svært at spise hvis man ingen appetit har, så er det for de fleste også ret svært at have sex uden nogen lyst. Forskellen er selvfølgelig bare at vi er nødt til at spise for at overleve, men vi er ikke nødt til at have sex. Har du fortalt din kæreste hvordan du har det? Måske kan I for en stund droppe presset om sex, og i stedet bruge masser af tid på at være intime på andre måder. I kan give hinanden massage, ligge i ske, kramme uden tøj på, dybe kys osv. Det kan være at du mærker en form for lyst, hvis noget af presset bliver taget fra dig? Men det kan også være at du ikke gør, og det er der virkelig intet som helst galt med.
Vi vil på ingen måde negligere din frygt. For der er en risiko for at din kæreste vil synes det er svært, hvis du ikke har lyst til sex med ham. Men du er ikke tjent med at føle at du skal have sex, for at modtage kærlighed. Og omvendt er det selvfølgelig også forståeligt hvis din kæreste ønsker at være sammen med en, der også har lyst til sex.Det er bare vigtigt for os at understrege, at det ikke lyder som om der er noget fysisk galt med dig.
Flere sygdomme og medicin kan påvirke seksualiteten. Så hvis du ved at du har en sygdom, eller tager medicin, så er det en god idé at tale med din læge om, hvorvidt det måske har en indflydelse på din seksuelle lyst.
Vi håber at du finder svaret brugbart. Du er altid meget velkommen til at skrive igen, eller kontakte en rådgiver på vores telefon eller chatlinje. Vi har åbent på alle hverdage fra 15-19, og vores nummer er: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien