Spørgsmål:
Hejsa. Jeg er en pige der går i 9 klasse. For et par uger siden havde jeg sex med en fra min klasse. Han er mega sød. Men vi gjorde det på skolen og en fra min klasse filmede det og lage det op i vores klasse chat. Nu ved hele vores skole det. Han vil gerne have sex igen men ved ikke om jeg har lyst. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder vildt ubehageligt, at der er blevet delt en video af dig, hvor du havde sex. Det er vigtigt for os at sige, at det slet ikke er i orden, at personen fra din klasse delte den video. Det er faktisk ulovligt at gøre det, og den person, der har gjort det skamme sig. Hvis du har lyst, er det muligt for dig at anmelde delingen til politiet og eventuelt få hjælp til at få videoen fjernet. Vi har lagt nogle links i bunden af dette svar, som uddyber dette. Der er også et link til SletDet, som er en rådgivningskanal, der hjælper personer, som er blevet udsat for ubehagelige oplevelser og krænkelser på nettet. Du har mulighed for at læse på siderne og eventuelt kontakte SletDet, hvis du gerne vil blive klogere på og få yderligere rådgivning til den del af dit spørgsmål, der handler om videodelingen.
Vi fornemmer dog på dit spørgsmål, at det som fylder mest for dig er spørgsmålet om, om du at lyst til at have sex men personen fra din klasse igen. Det lyder også som om, at grunden til at du tvivler er, at alle på skolen ved, at I havde sex. Vi kan godt forstå, hvis den oplevelse har givet dig lyst til at tage afstand fra situationen og ikke være sammen med ham igen. Måske har du mange tanker om, hvad folk tænker om jer, eller om der går rygter?
Den slags tanker kan være meget ubehagelige, men det er vigtigt at huske på, at du ikke har gjort noget som helst forkert. Der er ikke noget skamfuldt eller pinligt i at to personer, som begge har lyst, har sex med hinanden. Det er bare ikke rart, hvis alle kan se det, for sex er en privat ting, og man bør have lov til selv at bestemme hvem der ved, at man har det. Så hvis både du og han har lyst til at have sex med hinanden igen, er det kun jer selv der skal bestemme om I skal gøre det. Det vigtigste pejlemærke for dig bør altså være, hvad du selv har lyst til - ikke hvad du tror andre vil tænke eller sige.
Når det er sagt, ved vi jo også godt, at det kan være svært at adskille tingene. Tanken om hvad folk i skolen tænker, kan selvfølgelig påvirke, hvad man selv har lyst til. Derfor tænker vi også, at det kunne være en mulighed, at forsøge at skride ind over for snakken, der går. Det kan man forsøge at gøre på flere måder. Én mulighed kunne være at fortælle til en eller flere personer, som du er tætte med, at det faktisk går dig rigtig meget på, hvis folk ser videoen eller hvis der bliver talt meget om den. Når man er omkring 15 år er det ikke alle, der har prøvet at have sex, og mange vil være rigtig nysgerrige omkring sex. Derfor er der måske nogle som snakker om videoen der er blevet delt, fordi de i virkeligheden selv er misundelige, og ville ønske at det var dem, der havde haft sex. Derfor tænker de måske ikke over, at det faktisk er rigtig ubehageligt for dig. Der er også den mulighed, at du involverer dine forældre og/eller lærerne på din skole. Som nævnt er det alvorligt, og slet ikke i orden, at nogen har delt en video af dig, og det vil måske hjælpe dig, hvis det får konsekvenser for dem. I den forbindelse er det også en mulighed at melde hændelsen til politiet. Det er nemlig et brud på din ret til privatliv, og dermed et brud på loven, at den video er blevet delt.
Til sidst vil vi gerne endnu en gang understrege, at du på ingen måde har gjort noget forkert. Du har ikke nogen skyld i de ting der er sket, og det burde ikke være dit ansvar at løse problemerne, selvom det nu til dels er blevet det.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Vi har antaget, at din tvivl havde meget at gøre med videodelingen. Hvis det ikke er tilfældet, kan det være at du føler, at nogle af de ting vi har skrevet rammer lidt ved siden af. Hvis det er tilfældet - eller du bare godt kunne tænke dig at høre mere - er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19. Nedenfor ser du også de links, som vi nævnte tidligere i svaret.
SletDet Rådgivningen om ubehagelige oplevelser og krænkelser på nettet
Vores emneside om billeddeling uden samtykke
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140