Spørgsmål:
Hej brevkasse. Jeg har fornyeligt fået konstaterer herpes på kønsorganerne. Jeg er single og har meget svært ved at date, da jeg både er bange for at blive afvist fordi jeg har herpes. Dette medfører en hel del overtænkning og tankemylder. Er konstant bekymret og i tvivl om, hvorvidt jeg har et udbrud, fordi jeg tvivler på egen dømmekraft. Er bange for aldrig at få et normalt sexliv el. fast partner. Mit spørgsmål. Hvordan og hvornår breaker man nyheden til en potientiel partner at man har herpes?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder ubehageligt, at du skal døje med overtænkning og tankemylder i forbindelse med at date - det kan vi godt forstå, hvis du er ked af.
Heldigvis behøver det, at du er smittet med herpes på kønsorganerne slet ikke at være et problem. Faktisk vurderer man, at 1 ud af 5 voksne i Danmark har herpes på kønsorganerne, så du er bestemt ikke den eneste, der har denne sexsygdom, og der er ikke noget forkert eller pinligt i at have den.
Vi kan dog godt forstå, hvis du synes det er grænseoverskridende, at fortælle en sexpartner om, at du har herpes. Men man kan fint have sex som normalt, hvis bare ens herpes ikke er i udbrud. Du er derfor heller ikke forpligtet til at fortælle en sexpartner om, at du er smittet. Du udsætter dem ikke for nogen smitterisiko, hvis der ikke er et udbrud, så det er ikke et bedrag, at undlade at fortælle det.
Hvis det udvikler sig og bliver en mere fast og måske romantisk relation, så kan det være en god idé at fortælle det på et tidspunkt - men egentlig kun når du føler dig klar og mest så du ikke behøver finde på en ny grund til, at I ikke kan have sex, hver gang der er udbrud.
Du nævner også, at du går med en konstant bekymring for, om et udbrud er i gang. Det kan vi godt forstå kan være meget forstyrrende for dit datingliv, da det måske kan give dig en følelse af, at du konstant risikerer at føre smitten videre. Desuden kan man også komme til at 'snyde' sig selv til at mærke, at et udbrud er på vej, hvis man hele tiden mærker meget opmærksomt efter. Vi kan sige, at det er en meget karakteristisk følelse, når et herpesudbrud er på vej: det er en prikkende, stikkende følelse, som man ellers kun sjældent føler. Efterhånden som du har levet lidt længere med virussen, vil du også lære, hvor ofte du har udbrud og under hvilke omstændigheder, du har tendens til at få et udbrud. Hvis du for eksempel finder ud af, at du typisk får udbrud, når du er særligt stresset eller i forbindelse med menstruation, kan du måske bruge den viden til bedre at vide, hvornår din bekymring for at være smittet er begrundet. På den måde kan du måske komme til at tvivle mindre på din dømmekraft.
Vi er også klar over, at overtænkning er en meget svær størrelse, og at det kan være rigtig svært at kontrollere - selv hvis man godt ved, at det man tænker måske ikke er så rationelt. Det vil tit være en god ting at sige tankerne højt til en ven eller et familiemedlem, som man er tryg ved. Selvom personen ikke kan løse problemerne, kan det alligevel af og til bremse den ubehagelige tankestrøm, at sige tingene højt. Hvis du føler, at du lider meget under tankemylder, kan det også være en mulighed for dig, at få hjælp hos en psykolog, som kan give dig flere redskaber, til at håndtere tankerne.
Så for at opsummere: Så længe du ikke er i udbrud, kan du have sex nøjagtig som om, du ikke var smittet. Det er helt op til dig selv, hvornår du vil fortælle en potentiel partner, at du er smittet med herpes (som i øvrigt er en meget almindelig sexsygdom og ikke noget, man skal skamme sig over). Vi håber at din konstante bekymring vil aftage med tiden, efterhånden som du vænner dig til at have herpes. Husk at det er en normal sygdom, og at man sagtens kan have et godt og rart sexliv, selvom man er smittet.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Hvis det ikke var svar - eller du bare godt kunne tænke dig at høre mere - er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
​Sexlinien, xx140