Spørgsmål:
Hej. Jeg er en ung mand på 22, som ikke helt ved, hvad jeg vil spørge om, men som bare har brug for at komme ud med mine usikkerheder. Jeg har endnu ikke haft min seksuelle debut, og jeg kan mærke, at jo ældre jeg bliver, jo mere præstationsangst får jeg omkring sex. Det er noget, som efterhånden er svært at snakke med nogle om. For jeg føler, at der ikke er nogle steder man kan snakke åbent omkring uden, at man vil få modspørgsmålet- "Jamen, hvorfor har du ikke haft sex endnu?" Derfor undgår jeg at snakke om det. Jeg er en person som sådan set har fine sociale kompetencer, men jeg tror, at noget af det, som holder mig tilbage er, at jeg gerne vil føle mig tryg med den, som jeg skal have sex med for første gang. Så derfor ønsker jeg ikke bare et one-night stands. Endnu en udfordring som jeg har, at jeg gennemgående falder for kvinder, som er noget ældre end mig. Det skam ikke fordi, at jeg ikke kan finde en sød pige på min egen alder tiltrækkende, men ofte snakker jeg bedre og bliver ofte mere smålun på kvinder+ 30. Problemet er jo de som regel enten er gift, eller ikke er interesseret i en på min alder, hvilket jeg selvfølgelig har store forståelse for. Jeg bliver bare ofte ked af det, når jeg maske føler jeg matcher godt med en, men samtidig ved det aldrig kommer til at ske med den person. Og jo, jeg ved godt, at tingene kan ændre sig- at jeg lige pludselig finder den rette. Jeg synes bare ikke, at det er nemt, for det kan være virkelig svært at snakke om. Samtidig er jeg nervøs for, når jeg så møder en, som måske er interesseret i mig. Vil de så blive frastødt over, at jeg ingen seksuelle erfaring har? Så mange spekulationer, og jeg ved godt at beskeden ikke er den nemmeste at besvare, men jeg havde bare lige brug for at komme ud med det.

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål!
Her hos Sexlinien, er der både plads til at stille konkrete spørgsmål og komme ud med sine tanker eller frustrationer. Derfor er det rigtig godt at du skrev herind!
Der er intet som helst galt med den måde du har det på. Du er selv i stand til at reflektere grundigt over din situation, og på den ene side virker du fattet omkring dit valg, og at du ved at du har brug for at føle dig tryg ved personen, samtidig med at du frygter at den første person du skal være sammen med, vil blive frastødt af den manglende erfaring. Men hvis du finder en sød kvinde at have sex med, og som du føler dig tryg ved, så vil hun med næsten garanti ikke synes at det er spor frastødende. Det kan godt være at hun bliver overrasket, men det er ikke ensbetydende med at hun på nogen måde synes at der er noget som helst galt med det. Alle mennesker vil gå rundt med noget, som kan være svært at fortælle til en ny partner.  Men som regel reagerer de fleste mennesker slet ikke så voldsomt som vi går og frygter.
Vi har alle en forskellig seksualitet og en forskellig tilgang til sex. For nogen er de så nysgerrige at de bare vil ud og prøve det så hurtigt så muligt, nogle føler måske et pres fra deres venner, og vil gerne have det overstået. Andre møder bare en de virkelig godt kan lide i en tidlig alder, som de har lyst til osv osv.
Der er intet som helst i vejen for at du falder for kvinder der er ca. 10 år ældre end dig. Du har selvfølgelig ret i, at risikoen for at de er gift, nok er en del større i denne aldersgruppe end for kvinder i 20'erne, men der skulle ikke være nogen hindring for at der findes en sød kvinde i 30-års alderen derude, som ville være interesseret i dig. Og der er selvfølgelig også gode muligheder for at du møder en kvinde, der er alderssvarende, men som du stadig kan have fantastiske samtaler med.
Som du selv skriver er spekulationer ikke altid så nemme at besvare over skrift. Det er vigtigt at understrege, at det er godt at skriver ind, og kommer ud med dine tanker, men hvis du ønsker en mere dybdegående dialog eller rådgivning er du også mere end velkommen til at ringe til os. Vi har telefonerne åbne på alle hverdage fra 15-19, og vores telefonnummer er 70 20 22 66 . Du kan også chatte med os, hvis du ønsker en mere dialogbaseret rådgivning, men samtidig ikke ønsker at tale i telefon.
De bedste hilsner Sexlinien