Spørgsmål:
Hej Jeg er en dreng på 15 år. Når min pik bliver stiv kan jeg ikke få min foruhud tilbage om mit pikhoved. Når den ikke er stiv kan jeg godt få min forhud tilbage. Jeg tror det er den streng der holder på min forhud bagved mit pikhoved. Også når jeg rører ved mit pikhoved er det sådan lidt ubehageligt. Hvad kan disse problemer skyldes

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Udfra det du bekriver, kunne det lyde som om, at du måske har forhudsfornævring. Det referer til, at forhuden er for stram til at man kan trække den tilbage over pikhovedet. Det kan både være når pikken er stiv og slap, eller som i dit tilfælde, kun når den er stiv. At have en forhudsforsnævring er forholdvis udbredt blandt unge. Nogle har haft det fra de var små, mens andre udvikler en forhudsforsnævring.
Man skelner mellem, om forhuden kan komme tilbage, når pikken er stiv eller slap. Hvis den ikke kan komme tilbage i slap tilstand, er det nemlig svært at holde sig ren under forhuden. Man bør skylle sig med lunkent vand hver dag under forhuden for at holde mængden af nakkeost nede, så der ikke kan leve bakterier i den. Hvis man ikke kan det, er det vigtigt, at man får løst problemet. Er forsnævringen der kun, når pikken er stiv, kan man vælge at se tiden an og se, om man kan onanere og have sex uden det gør ondt. Et andet problem kan være, at kondomet ikke sidder ordentlig fast, og det kan man også teste selv. Hvis ingen af delene er et problem, behøver man ikke at gøre noget ved det. Men hvis det er et problem, kan man heldigvis få hjælp af sin læge. Forhudsforsnævring er nemlig oftest forholdvis let at behandle med en steroidcreme, som skal ordineres af lægen. Cremen kan hjælpe forhuden med at udvide sig, mens du over en periode forsigtigt øver dig i at trække forhuden tilbage. Hvis forhuden er meget stram og hormonceme ikke hjælper nok, er der også andre løsninger, som lægen kan informere om. Når det også gør ondt at røre ved pikhovedet, kunne det måske uanset hvad være en god ide at tage forbi lægen - både fordi vedkommende kan give dig et mere klart svar og har mulighed for at hjælpe dig, hvis du har brug for hjælp. Da du er under 18 år, skal dine forældre have det at vide, hvis du får balance.
Vi håber, at svaret her er en hjælp. Ellers kan du chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19.
Mvh
Sexlinien, XX101