Spørgsmål:
Første gang jeg havde sex var det ubeskyttet min kæreste sagde han ikke kom i mig men for af være sikker tog jeg nødprævention pille dagen efter ca 22 timer efter anden gang vi havde sex brugte vi kondom jeg blødte en del mere end jeg gjorde første gang alt det her skete på 2 uger min mens er nu 10 dage forsinket den er tit forsinket op til 14 dage. Skal jeg være bekymret?

Svar:
Hej! Du må godt være en lille smule bekymret - nok bekymret til at tjekke, om du kan være gravid. Det vil i hvert fald være en god idé, at du tager en graviditetstest, hvis din menstruation fortsat ikke kommer.
Grunden til, at du godt må være en lille smule bekymret er, at selvom din kæreste ikke kom i dig, kan der godt have været nogle få sædceller i den præsperm, der kommer fra urinrøret for at smøre slimhinderne på kønsdelene, mens han har sex.
Nødprævention er heller ikke helt så effektiv som almindelig prævention, men er dog meget bedre end slet ikke at gøre noget.
Du skriver om at du blødte mere anden gang, I havde samleje, hvor I brugt kondom. Det kan måske skyldes, at når man bruger kondom, så er der ikke lige så meget præsperm og skedesekret til at smøre slimhinderne. Derfor kan der nemmere opstå rifter i kønskransen. Det kan man undgå ved at bruge vandbaseret glidecreme sammen med kondomet.
Du kan læse mere om præsperm og graviditetstest her på Sexlinien. Og om kønskransen og glidecreme.
Du kan altid skrive til os igen - eller du kan ringe eller chatte med os, hvis du har brug for det. Telefonen og chatten e råben på alle hverdage kl. 15-19 herinde eller på 70 20 22 66. Hilsen Sexlinien, XX7.