Spørgsmål:
Hej Hvad skal man gøre, hvis man har svært ved at få rejsning eller holde den rejst. Jeg har oplevet flere gange at jeg ikke ku få den op eller den er halv stiv og derfor aldrig fået min første gang endnu. Jeg er begyndt at undgå at komme i situationer hvor jeg kan ende med at sku have sex fordi jeg ved den ikke kommer op og stå. Jeg tror det fordi jeg bliver nervøs eller sådan. nogen gange begynder mig hjerte at banke sygt hurtig når jeg skal til det og så falder den ned. Hvad skal jeg gøre for at få den op og få min første gang.

Svar:
Hej,
Der kan være forskellige årsager til hvorfor man oplever problemer med rejsning. Desuden bliver forskellige mennesker tændt af forskellige ting, og nogle kræver mere seksuel stimulans for at få rejsning end andre. Du beskriver, at det har forhindret dig i at have din første gang flere gang, og det får os til at tro, at det kun er noget du oplever når du er i situationer med andre som er, eller kan blive, seksuelle. Hvis du ikke har problemer med rejsning når du f.eks. onanerer, kan man nemlig udelukke, at der er en fysisk årsag til, at du har svært ved at holde den rejst. Du skriver også, at du tror det sker fordi du bliver nervøs, og det er meget almindeligt - det kalder man ofte præstationsangst.
Præstationsangst er angsten for at man ikke kan præstere det man tænker der bliver forventet af en. Det kan f.eks. gøre, at man oplever udfordringer med rejsningen. Selvom det kaldes præstationsangst, er det en smule misvisende, for sex bør jo ikke være en præstation, men noget som man gør sammen og som skal føles dejligt. Hvis man først begynder at blive opmærksom på hvorvidt man holder sin rejsning, eller overhoved får den, kan det også påvirke ens evne til erektion. Det kan blive en selvforstærkende spiral, hvor man enten tænker på, eller oplever, varierende stivhed, og så begynder man at tænkte ekstra meget på det, og så kan det tage alt fokus. Derfor kan det i en periode være en god idé at have sex hvor man fokuserer på at gøre ting der føles dejlige, uden at tænke så meget over hvorvidt ens penis er stiv igennem det hele. Prøv f.eks. at give slip på tanken om, at 'første gang' kun er første gang hvis der er penis-i-skede eller penis-i-anus sex. Oralsex, eller sex med hænderne er også sex, og den type sex kan ligeså godt udgøre første gang man har en seksuel oplevelse - og man behøver ikke have rejsning hele vejen igennem for at det er sex. Det er okay, at rejsningen varierer. Du kan læse mere om præstationsangst her.
En anden måde at arbejde med sin præstationsangst kan være at tale med sin nuværende eller potentielle partner om hinandens forventninger til sex. Måske du tænker, at vedkommende godt kan lide noget bestemt, og du dermed er nervøs for om du kan leve op til det, men vedkommende i virkeligheden vil noget andet. Inden man har sex, kan det altså være værd at stille hinanden spørgsmålet: Hvad forventer I hver især af at have sex med hinanden?
Svaret her har indtil videre taget udgangspunkt i, at du oplever problemer med rejsning i situationer med andre mennesker, men hvis det også er en udfordring når du onanerer kan det være en fysisk problem. I så fald bør du konsultere din læge og hør hvad dine muligheder er.
Vi håber du kunne bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller kontakte en rådgiver på telefon eller chat på hverdage mellem kl. 15-19 hvis du har flere spørgsmål eller ting du har behov for at tale om.
Hilsen Sexlinien, xx108.